ניר זר – קואצ'ר

מה יקרה – מחשבות שליליות? חוששים לגבי העתיד שלכם?

מחשבות שליליות

אנחנו חיים בעולם של הרבה חוסר ודאות, ויוצא שאנחנו כל הזמן שואלים את עצמנו שאלות לגבי העתיד.

  • מה יקרה אם אני לא אתקבל ללימודים
  • מה יקרה אם אני לא אמצא זוגיות?
  • מה יקרה אם לא אצליח בפסיכומטרי?
  • מה יקרה אם לא אתקבל לעבודה

המחשבות השליליות האלו שמלחיצות ומקשות עלינו להתקדם.. מוכר לכם? קודם כל, אני רוצה שתדעו שאתם לגמרי לא לבד. רבים מרגישים את התחושות שאתם חווים. 

אז איפה טמונה הבעיה של דפוסי חשיבה כאלו? ואיך אפשר לשנות אותם? 

אמנם אנשים רבים נוטים אוטומטית לחשוב שמשהו לא בסדר אצלם, אבל האמת היא שהם, את, אתה ואנחנו בסדר גמור. לא פעם, דפוסי חשיבה מתקבעים וגורמים להרס בחיינו הרגשיים, המעשיים, המשפחתיים, המקצועיים, החברתיים וכו', אבל יש לנו את היכולת לשנות את זה. המחשבה השלילית שמתקבעת אצל אנשים בראשם, ואולי אפילו גם לא מצליחה לעזוב אותם, היא שגורמת לאנשים לחשוש מלהתקדם עם החיים שלהם, ולכן חשוב שנתחזק את הכלי שנתון בידינו: דפוס חשיבה חיובי ומחוזק, במקום שלילי וחרדתי. 

אז איך לפתח חשיבה חיובית ולאמץ דפוסים חיוביים יותר? 

קבלו כמה כלים פרקטיים שיכולים לעזור:

"האם זה באמת נכון?"
כאשר מחשבה שלילית צצה בראשכם, תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: "האם זה באמת נכון אותה מחשבה שלילית שעולה לי עכשיו?" אתם תראו ש98% מהמקרים זה לא נכון אלא נוצר מפחד וחשש שהתקבעו אצלכם כהרגלים ודפוסי חשיבה. 

אתן דוגמא: אדם שבתהליך קבלה לעבודות שונות וכבר מספר פעמים הוא לא הצליח לעבור את תהליכי המיון. אותו אדם ירגיש שהסיכוי שלו להתקבל במיון הבא הוא אפסי או לא גבוהה בגלל ניסיון עבר. האם זה באמת נכון? ודאי שלא! זה תהליך מיון אחר בעבודה אחרת, הוא טוב במה שהוא עושה והוא מוכן לזה! החשיבה שלא יצליח זה צורת חשיבה שלילית שהוא סיגל לעצמו בגלל חוסר הצלחה בעבר. 

השאלה: "האם זה באמת נכון?" תעזור לכם מאוד להבין את המצב וכתוצאה מזה יתבהר לכם מה כן נכון, וכמה אתם באמת מסוגלים בלי קשר לנסיון או לארועי העבר. מי שאתם היום או מה שאתם עושים היום לא תלוי בהכרח במה שהיה לכם או עשיתם בעבר.  

תרגול חשיבה חיובית

"אני בטוב, המחשבות שלי בטוב"
בנוסף לזה כדאי לתרגל חשובה חיובית כשאתם בעצמכם נמצאים במיינד סט חיובי ומרגישים טוב עם עצמכם. תבחרו פעולות שעושות לכם טוב במהלך היום, אולי משהו שקשור לתחביבים שלכם, לאנשים שאתם אוהבים ומשרים עליכם אווירה טובה ונינוחה או כל הרגל נעים אחר שיעזור לכם להתרחק ממחשבות שליליות. ברגע שאתם תהיו במקום טוב גם המחשבות שלכם יהיו במקום טוב, זה בא ביחד. לא סתם אומרים שאנשים מוצאים אושר כשהם מקיפים את עצמם באנשים שאוהבים או כשהם עושים את מה שהם אוהבים. 

"איך העתיד שלי נראה?"
במקביל לפעולות האלו שתבצעו, נסו גם להשתמש בוויזואליזציה. ויזואליזציה היא הפעולה של יצירת תמונה של משהו שאתם רוצים שיקרה או יתרחש. 
תדמיינו ותציירו לעצמכם בראש לפרטי פרטים את מה שאתם רוצים, ולא להפך את מה שאתם לא רוצים שיכול לקרות. במקום לחשוב לדוגמא, על כל הדברים הנוראיים שיכולים לקרות במהלך החופשה המתוכננת שלכם בחו"ל, תחשבו על כמה הולך להיות בה טוב וכמה תהנו ממנה. 

"אני דואג רק למה שנמצא בשליטה שלי!"
בסופו של דבר, הצעד הראשון לתרגול חשיבה חיובית הוא להתמקד במה שאתם יכולים לשלוט עליו. לא פעם, אנחנו מוצאים את עצמנו חוששים מאירועים או דברים שהם פשוט נדירים מבחינה סטטיסטית. למשל, בת הזוג שיושבת בבית היסטרית וממתינה לקבל הודעה מבעלה, שהוא הגיע ליעדו בשלום. ייתכן שהיא ספגה טראומה בעבר, אולי חלילה מישהו שהיא הכירה נפטר כתוצאה מתאונת דרכים. 

אבל חשוב להבין, יש עניין של סבירות וסטטיסטיקה, וכשהמחשבות בורחות למקומות האלו שאין לנו שליטה בהם, חייבים לעצור ולהזכיר לעצמנו את זה : "אין לי שליטה בזה, ולכן לא יעזור שאחשוב ואדאג עכשיו וככה יהרס לי כל הערב..". לא קל בכלל לשנות את המיינד סט שלנו, אבל זה בהחלט אפשרי, ומקל ועוזר מאוד! 

שורה תחתונה, בחלק ענק ועיקרי מהפעמים שאנחנו חוששים וחרדים, זה לחינם. חשיבה חיובית מוגדרת כצורה של אסטרטגיה מחשבתית, המנסה לנטרל את הכוח השלילי של המחשבות ולהחליף אותן בחיוביות יותר. זוהי טכניקה שניתן לתרגל כשאנו נמצאים בכל מצב ובכל רגע נתון, אם כי היא עשויה להיות יעילה יותר אם מתרגלים אותה במצבים ספציפיים ובאופן מודרך. 

שיהיה המון בהצלחה, אני כאן אם אתם צריכים ייעוץ נוסף. 

ניר זר, מאמן אישי ומנטאלי לחיים

צרו איתי קשר >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט