ניר זר – קואצ'ר

דימוי עצמי נמוך – אפשר וצריך לטפל

דימוי עצמי נמוך

הדימוי העצמי שלנו יכול להיות גבוה, והוא יכול להיות נמוך. דימוי עצמי גבוה אפשר לזהות בקלות מהתבוננות בהתנהגותו של אדם, מצפייה בהתנהלות שלו ובאורח החיים שהוא מנהל וכן משיחות עימו. דימוי עצמי גבוה מעיד על ביטחון עצמי רב ועל הערכה עצמית גבוהה, והוא מסייע לכל אחד התמודד בקלות עם העליות והמורדות של החיים ולצלוח אותם.

לעומת זאת לעיתים קרובות קשה לדעת אם אדם מסוים סובל מדימוי עצמי נמוך. אנשים שהערכתם העצמית נמוכה הם לרוב מאוד צנועים,  שקטים ונחבאים אל הכלים. קל מאוד להסתדר איתם והשהייה במחיצתם היא פשוטה ולא מאתגרת. פעמים רבות רק האדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, יכול לזהות את הבעיה הזאת בעצמו, אולם במרבית המקרים אין ברשותו את הכלים לכך.

מהו דימוי עצמי?

דימוי עצמי הוא הדעה שיש לנו על עצמנו. הדרך שבה אנו רואים את עצמנו ומדמים את עצמנו, המחשבות שאנו חושבים על עצמנו והאופן שבו אנחנו מרגישים כלפי עצמנו. התשובות לשאלות האלה בונות את הדימוי שלנו בעיני עצמנו ומשפיעות על היחס שאנו נותנים לעצמנו ושאנו מאפשרים לאחרים לתת לנו.

תמרורי דרך לזיהוי דימוי עצמי נמוך

יש כמה תמרורי דרך ברורים המעידים על דימוי עצמי נמוך ועל המצוקה האישית הגדולה הנובעת ממנו. תמרורים אלה יכולים לסייע לכל אלה שמתקשים בחייהם אך אינם יכולים להצביע על הסיבות לקשיים שלהם. תמרורי הדרך הללו יכולים להאיר את הדרך לכל מי שסובל מדימוי עצמי נמוך, ולהניע תהליכים של ריפוי ושיקום.

  1. ביקורת עצמית – אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, יפקפק בעצמו לעיתים קרובות, יהיה שיפוטי וביקורתי כלפי עצמו וירגיש שהוא לא מספיק טוב ולא מספיק ראוי לקבל את הדברים שהוא חולם עליהם או חפץ בהם. הוא ירבה לכעוס על עצמו ולהאשים את עצמו אם דברים לא מסתדרים לו ואם הוא נכשל בניסיונותיו להצליח.
  2. התנצלויות מרובות – אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, ימצא את עצמו מתנצל בלי סוף בפני אנשים. אם הוא נקלע למצב קשה או לא נעים שאין לו שליטה עליו, הוא יתנצל בפני הנוכחים וירגיש שהוא אחראי למצב. כמו כן הוא יתנצל כדי להימנע מעימותים עם אחרים. גם אם הוא לא יסכים עם בני שיחו וגם אם הוא חושב שחלה טעות או נעשה עוול לו או לאחרים, הוא יתנצל ויוותר על עמדתו בקלות.
  3. יציבת גוף לקויה – תמרור דרך ניכר לעין הוא יציבת גוף לקויה. ההיבט הפיזי של הדימוי העצמי הנמוך הוא דימוי גוף נמוך, וזה מתבטא בתפיסה מעוותת של צורת הגוף והמראה שלו. גב כפוף וכתפיים שחוחות בעת הליכה, עמידה או ישיבה הם סימן היכר ברור שמעיד על אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך. שפת הגוף שלנו מעידה על היחס שלנו כלפי עצמנו. אדם שיציבתו שחוחה, אינו בטוח בעצמו והדימוי העצמי שלו נמוך.
  4. הערכה עצמית נמוכה – דימוי עצמי נמוך משפיע על הערכתנו את עצמנו. לאדם הסובל מדימוי עצמי נמוך יש נטייה להמעיט בהישגים שלו ובהצלחותיו גם בשיחות עם אחרים וגם בינו לבין עצמו. למרות הישגיו הוא יחוש לא ראוי לקבל כבוד או שבחים ויבטל אותם בכל הזדמנות.
  5. מחשבות שליליות על המראה הפיזי – דימוי עצמי נמוך משפיע בדרך כלל על האופן שבו האדם רואה את עצמו במראה. הוא יחשוב שהוא לא מושך, לא יפה, מכוער, שמן, לא פרופורציונלי ומעוות. כוחן של המחשבות הללו הוא רב, ואם הן אינן מטופלות, הן עלולות להוביל למצבים רגשיים־נפשיים קשים כמו דיסמורפיה גופנית שגורמת לסובלים ממנה מצוקה רבה ופוגעת בתפקוד היום־יומי שלהם. אפשר לזהות בעיה זו בעיקר אצל בני נוער הסובלים מדימוי עצמי נמוך אך לא רק.
  6. שאיפה לשלמות – דימוי עצמי נמוך יוביל אדם לחשוב שכל מה שהוא עושה אינו טוב, אינו ראוי ואינו מספיק ושעליו לעבוד קשה בהרבה כדי לעמוד באמות המידה של עצמו ושל אחרים. כל דבר שהוא יעשה ייחשב בעיניו כלא מוצלח ויגביר את הצורך שלו בשלמות.

מהו דימוי עצמי נמוך

מהם הגורמים לדימוי עצמי נמוך?

מצב של דימוי עצמי נמוך מתגבש בדרך כלל בתקופת הילדות. ההורים שלנו, המורים, האחים, החברים וגם אמצעי התקשורת משדרים לנו ללא הרף מסרים חיוביים וגם שליליים בכל נושא ובכל עניין. מסיבה כלשהי המסר שאנחנו לא מספיק טובים, נשאר איתנו ובחלוף השנים מצמיח זהות משל עצמו בתוכנו. אולי התקשינו לעמוד בציפיות של אחרים מאיתנו; אולי לא עמדנו בציפיות שלנו מעצמנו; אולי חווינו טראומה קשה. כל אלה משפיעים על הדימוי העצמי שלנו. האישיות שלנו גם היא משחקת תפקיד בגיבוש הדימוי והערך העצמי שלנו. אחדים נוטים למחשבות חיוביות, ואחרים נוטים למחשבות שליליות ובשל כך מציבים לעצמם דרישות גבוהות וכמעט בלתי אפשריות כך שתחושת הכישלון היא בלתי נמנעת.

איך דימוי עצמי נמוך משפיע על החיים שלנו?

דימוי עצמי נמוך משפיע על כל תחום מתחומי החיים שלנו בכל גיל ובכל מצב. ולא רק אורח החיים נפגע. דימוי עצמי נמוך משפיע על הבריאות הרגשית והנפשית שלנו. אנחנו נוטים לראות את עצמנו ואת חיינו באור שלילי, אנחנו שיפוטיים וביקורתיים כלפי עצמנו, והדבר מפריע לנו להתמודד היטב עם אתגרי החיים ולעיתים אף גורם לנו להימנע מהם לגמרי.

איך נשפר את הדימוי העצמי שלנו?

כדי לשפר את הדימוי העצמי שלנו נזהה את האמונות השליליות שיש לנו לגבי עצמנו ונתעמת איתן. משום שאנחנו כל כך רגילים לאמונות האלה ולמחשבות השליליות שלנו על אודות עצמנו, אנחנו עלולים לא לזהות אותן כלל.

ראשית, אם כן, כדי לזהות את האמונות השליליות המעכבות נוכל לנהל יומן שבו נרשום את כל המחשבות, האמונות והאמירות השליליות, הפוגעניות והמעכבות שאנו מפנים כלפי עצמנו. נרשום מתי הן עולות, באילו מצבים ובאיזה אופן.

שנית, נשתמש ביומן כדי להתעמת איתן. נרשום כנגדן את התכונות החיוביות שלנו, את המעלות שלנו, את היתרונות שלנו, את הניסיון שלנו בהתמודדות עם קשיים ואת ההצלחות שלנו. נכתוב אילו דברים חיוביים שמענו שאנשים אחרים אומרים עלינו. בכל פעם שניזכר בדברים טובים לגבי עצמנו, בכל פעם שמישהו יחמיא לנו, בכל פעם שנרצה לפרגן לעצמנו – נכתוב את זה ביומן. נקפיד לקרוא שוב ושוב את הדברים החיוביים שרשמנו. נכתוב משפטים מעודדים על פתקים ונדביק אותם בכל מקום בבית. נזכיר לעצמנו שאנחנו בסדר, שאנחנו ראויים, שאנחנו מסוגלים ושאנחנו יכולים להתגבר על הכול.

ולבסוף, אם יש בחיינו אנשים שגורמים לנו להרגיש לא טוב עם עצמנו, נדבר איתם על כך או שננתק מגע ונתקדם הלאה. נטפח קשרים עם אנשים שמעודדים אותנו, שתומכים בנו ושמעריכים אותנו. נחתור להקיף את עצמנו רק באנשים שאנחנו מרגישים טוב במחיצתם, ושיוכלו להקל עלינו בתהליך לחיזוק הדימוי העצמי, לשיפור ההערכה העצמית ולבניית הביטחון.

שיפור דימוי עצמי נמוך

אל תתמודדו לבד

התהליך לשיקום הדימוי העצמי אינו פשוט ויכול להיות מאתגר. אל תתמודדו איתו לבד. תהליך אימון אישי בליווי מאמן מוסמך יסייע לכם בדרככם החדשה ויוביל אתכם בבטחה אל פסגת השאיפות והחלומות שלכם. אז צרו קשר עכשיו ובואו נתחיל לעבוד. כי מגיע לכם רק טוב.

צרו איתי קשר >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט