ניר זר – קואצ'ר

מה זה סי בי טי (CBT) – טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

סי בי טי
תוכן עניינים

סי־בי־טי CBT –  (COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY), או טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הוא שיטה טיפולית שמלמדת מטופלים לזהות דפוסים בעייתיים של מחשבות טורדניות והרסניות שמשפיעות לרעה על ההתנהגות שלהם ועל רגשותיהם, ולשנות אותם. שיטה זו פותחה ככלי טיפולי – אחד מיני רבים – בפסיכותרפיה המודרנית. עם זאת, היא משמשת לא רק פסיכותרפיסטים אלא גם מטפלים רגשיים בתחומים שונים ובהם מאמנים אישיים. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי משלב בין התחום הקוגניטיבי ובין התחום ההתנהגותי. שילוב זה עוזר למטפל ולמטופל כאחד לזהות דפוסים בעייתיים של חשיבה, תגובה והתנהגות ולהחליף אותם בדפוסים רצויים ומועילים. איך עושים זאת? מזהים את המחשבות השליליות הטורדניות שמשפיעות על חייו של המטופל, על תגובותיו ועל התנהגותו ומחמירות מתח, חרדה ודיכאון, ומשנים אותן. הסי־בי־טי הוא כלי יעיל לשינוי דפוסי חשיבה בעייתיים ולהחלפתם בדפוסי חשיבה אובייקטיביים, מציאותיים ומועילים.

סובלים ממחשבות טורדניות ומהתנהגות מזיקה? רוצים לדעת איך לזהות את המחשבות הטורדניות, לעצור אותן בזמן אמת ולשנות אותן? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על השיטה הטיפולית שתסייע לכם בכך, שיטת סי־בי־טי.

 

מה זה סי בי טי (CBT)?

סי בי טי כולל מקשתת רחבה של גישות וטכניקות שעוסקות במחשבות, ברגשות ובהתנהגויות שלנו, ובהן טיפולים פסיכותרפיים מובנים שמתמקדים בהתנהגויות הרסניות, בבעיות פסיכולוגיות ובתחושות רגשיות סובייקטיביות וכן תהליכים שונים לעזרה עצמית ויישומם בפועל. כל גישה או טכניקה אומנם מתבוננת על הבעיה מנקודת מבט שונה, אך חותרת לשנות דפוסי חשיבה בסיסיים שגורמים למצוקה ופוגמים באיכות החיים של המטופל.

 

הדרך לשינוי החשיבה וההתנהגות

אז איך עושים זאת? איך הסי־בי־טי עוזר למטופל לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלו וכפועל יוצא לשנות את חייו? ראשית, המטופל לומד לזהות את המחשבות השליליות שלו. אומנם מדובר בתהליך רגשי לא פשוט, אך הוא מסייע למטופל להתבונן התבוננות מעמיקה ואמיתית פנימה, לבחון את דפוסי החשיבה שלו ולהגיע לתובנות שתורמות לתהליך הטיפולי בכללותו; שנית, הוא מתרגל מיומנויות חדשות. הסי־בי־טי מציע למטופל כלים יעילים ומיומנויות חדשות שעוזרים לו להתמודד עם מצבים מאתגרים, מאפשרים לו להגיב אחרת, לקבל החלטות טובות יותר או להימנע לגמרי; בנוסף, הוא מגדיר יעדים שיעזרו לו לחולל שינוי אמיתי בחייו. היעדים צריכים להיות ממוקדים, מדידים, ברי השגה ורלוונטיים ליכולותיו.

בד בבד הוא לומד להתמקד לא רק בהשגת התוצאות אלא גם בתהליך עצמו ומתאים את עצמו לשינויים הטבעיים שנלווים אליו; כמו כן, הוא לומד לפתור בעיות. פתרון בעיות הוא דבר מהותי בחיים בכלל ובתהליך הטיפולי בפרט. כדי לפתור היטב בעיות צריך לרכוש מיומנויות שתומכות בכך. צריך לדעת איך לזהות בעיות, איך לחשוב על פתרונות אפשריים, איך להעריך את היתרונות ואת החסרונות של כל פתרון ואיך להחליט על דרכי יישום ברי ביצוע; לבסוף, הוא לומד טכניקות לניטור עצמי שאותן הוא מיישם אותם בחיי היום־יום שלו. ניטור עצמי עשוי לכלול ניהול יומן ורישום שיטתי של התנסויות בעייתיות, מחשבות טורדניות והתנהגויות הרסניות. המטפל והמטופל יחד עוקבים אחר רישומי היומן, מזהים דפוסים בעייתיים, מנתחים אותם ומחליפים אותם בדפוסים מועילים יותר.

מה זה סי בי טי

 

למי מתאימה שיטת הסי בי טי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע גם בתהליכים טיפוליים קצרים וגם בתהליכים טיפוליים ארוכים. הוא ממקד את המטופל במחשבות ובהתנהגויות שלו, מלמד אותו איך להבין אותן ואיך לשנות אותן לטובה. סי־בי־טי מטפל בהצלחה בבעיות התמכרות, בכעסים בלתי נשלטים, בחרדות ובהתקפי חרדה, בדיכאון, בהפרעות אכילה ובהפרעות אישיות. גם מי שסובל ממחלה קשה או מכאבים כרוניים, יכול להפיק תועלת רבה מהשיטה, וכן מי שהתנסה בפרידה טראומטית, בגירושין או באובדן, ומי שסובל ממתחים נפשיים, מחוסר ביטחון ומהערכה עצמית נמוכה. לאמיתו של דבר, כל מי שעובר טיפול רגשי או אימון אישי, זוגי, מקצועי או עסקי, יכול ליהנות מהיתרונות הרבים של שיטת סי־בי־טי ולשנות באמצעותה את החיים.

 

יתרונות הסי־בי־טי

אחת המטרות העיקריות של הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי היא ללמד את המטופלים ואת המתאמנים שהם לא יכולים לשלוט בעולם הסובב אותם, אך הם כן יכולים לשלוט בדרכי ההתמודדות שלהם עם כל מה שמתרחש בחייהם. הסי־בי־טי עוזר למטופלים לזהות מחשבות שליליות, טורדניות, מציקות ואף הרסניות ולפתח דפוסי חשיבה בריאים ומועילים יותר. גם פסיכותרפיסטים וגם מאמנים מרבים להשתמש בשיטה זו בשל יעילותה הרבה והודות לתוצאות המדהימות המושגות באמצעותה בתוך זמן קצר.

 

תהליכי אימון אפקטיביים עם סי בי טי

רוצים לשנות את החיים אך לא יודעים איפה להתחיל? אימון לזוגיות, אישי, מקצועי ועסקי המבוסס על סי־בי־טי ועל הטכניקות הטיפוליות שהשיטה מציעה, מייעל את התהליך, מקצר אותו ומסייע למתאמן לקצור הצלחות בתוך זמן קצר. מחקרים מלמדים שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא הטיפול היעיל ביותר במצבי חיים מאתגרים ובהתמודדות עם תהליכים רגשיים, התנהגותיים ואף נפשיים. מדובר בשיטה סדורה ומובנית שמעודדת את המתאמן להיות מעורב ופעיל בתהליכי ההבראה והשיקום ולהשפיע על חייו.

שיטת סי־בי־טי מוכיחה פעם אחר פעם שאפשר לשנות את החיים מן הקצה אל הקצה אם באמת רוצים בכך. רוצים לחוות אותה בזמן אמת? אני מזמין אתכם לפגישת היכרות אישית ולתהליך אימוני משנה חיים. אז אל תיתנו לחיים הטובים לחכות. בואו נעלה יחד על המסלול המהיר שיוביל אתכם אליהם. דברו איתי, אני כאן בשבילכם.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן