ניר זר – קואצ'ר

איך מתמודדים עם בדידות?

איך מתמודדים עם בדידות
תוכן עניינים

למרבה הצער, בדידות היא מגיפה בלתי מורגשת שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. לא פשוט לזהות בדידות ולא פשוט להתמודד איתה במיוחד אם מנסים לעשות את זה לבד. אם לא מטפלים בבדידות, היא עלולה להחמיר ולגרום לדיכאון ולבעיות רגשיות אחרות לרבות בעיות פיזיות.

אם אתם מרגישים בודדים, חשוב שתדעו שאף על פי שזה נראה כך, אתם לא לבד, ויש מי שיכול לעזור. במאמר זה נברר מהי בדידות ואיך לזהות אותה, ננסה להבין למה אנחנו מרגישים בודדים, ונבדוק איך להתמודד עם בדידות. חיים בתחושת בדידות? כך תוכלו לעזור לעצמכם.

 

מהי בדידות?

בדידות היא חוויה אנושית שמתבטאת בדרכים שונות. היא מתחילה בתחושת ניתוק מהסביבה (שימו לב – פעמים רבות זאת רק תחושה ולא חוויה פיזית) ומתעצמת ככל שחולף הזמן, והאדם מתכנס עוד ועוד לתוך עצמו, מסתגר ומתנתק מאחרים.

יש אנשים שמרגישים בודדים גם אם הם מוקפים באנשים אחרים, ויש אנשים שהם באמת בודדים, ואין להם קשרים אישיים, רגשיים וחברתיים עם אחרים כלל. בדידות חברתית היא תופעה שכיחה שמאופיינת בניתוק מוחשי של אדם מסביבתו ובחוסר יכולתו לשקם קשרים חברתיים ישנים או לקשור קשרים חברתיים חדשים.

יש סיבות רבות לניתוק החברתי שמשפיע על תחושת הבדידות – מעבר למקום חדש, איבוד מקום עבודה, גירושים או קשיים חברתיים מובנים. אף על פי שהמדיה החברתית ופלטפורמות דיגיטליות שונות עוזרות לנו לשמור על קשרים עם האנשים בחיינו ואף לקשור קשרים עם אנשים חדשים, ברוב המקרים הן לא יכולות להחליף את תחושת הקרבה המאפיינת אינטראקציות אישיות.

כשאנחנו מרגישים בדידות, אנחנו בדרך כלל פותחים פתח לדפוסי חשיבה שליליים ומתמקדים במה שחסר ולא במה שיש לנו. בחלוף הזמן המחשבות השליליות מתעצמות, ואנחנו מתנתקים מהיכולת הטבעית והמולדת שלנו להיות בחברה ולנהל קשרים חברתיים.

עם זאת, חשוב לזכור שבדידות היא מצב זמני שאיננו מעיד על כישלון או על חוסר יכולת. אפשר להתמודד עם בדידות – לפרוץ את גבולותיה ואת מגבלותיה, להושיט יד לאחרים ולקשור מחדש קשרים אישיים, רגשיים וחברתיים.

 

מרגישים תחושת בדידות?

 

למה אנחנו מרגישים בודדים?

בדידות היא רגש מורכב מאוד. לפני שנבין איך להתמודד עם בדידות, ננסה להבין למה אנחנו מרגישים בודדים. ניתוק חברתי הוא אחת הסיבות העיקריות לבדידות.  אנחנו מרגישים מנותקים מהחברה אם אין לנו קשרים אישיים עמוקים עם אחרים. ייתכן שיש לכך סיבות אובייקטיביות, אך ייתכן גם שהקושי החברתי הוטמע בנו בגיל צעיר מאוד וקשה לנו להשתחרר ממנו.

הניתוק החברתי ותחושת הבדידות הנלווית אליו הם בדרך כלל מצב זמני. לעומת זאת תחושת בדידות קיומית איננה בהכרח מצב זמני. היא יכולה להיות מצב מתמשך ולנבוע מניכור עמוק כלפי העולם הסובב אותנו. לא פשוט להתמודד עם בדידות קיומית ופעמים רבות צריך לשנות את נקודת המבט האישית כדי לחולל שינוי רגשי ולהאיץ ריפוי והחלמה.

כדי להשתחרר מתחושת הבדידות אנחנו צריכים קודם לזהות אותה ולהבין שאנחנו בודדים. הבנה עצמית היא השלב הראשון והחשוב ביותר בתהליך.

 

כך נזהה בדידות בעצמנו ובאחרים

לא תמיד קל לזהות בדידות, במיוחד בעצמנו. יכול להיות שאנחנו מרגישים מדוכדכים או משועממים אך לא מבינים שמה שאנחנו באמת מרגישים הוא בדידות. עם זאת, ההכרה בבדידות היא הצעד הראשון בהתמודדות איתה. אחד מסוגי הבדידות הנפוצים הוא בדידות חברתית. בדידות חברתית היא התחושה שאין לנו מספיק חברים קרובים או קשרים חברתיים אישיים ומשמעותיים.

אם אתם מרגישים מבודדים או מנותקים מאחרים, ייתכן שאתם סובלים מבדידות חברתית; אם אין לכם עם מי לדבר ועם מי לחלוק את מחשבותיכם ואת חוויותיכם, קרוב לוודאי שאתם בודדים; אם אין מי שישאל לשלומך או יתעניין בכם, אתם בודדים. חשוב לזהות את הבדידות כדי להתמודד איתה. חשוב גם לדעת איך לזהות בדידות אצל אחרים כדי לעזור להם. לפעמים גם החברים שלנו או אחדים מבני משפחתנו חשים בודדים אך לא יודעים איך לדבר על זה ואף מתביישים בכך.

התמודדות עם בדידות

איך תזהו בדידות אצל אחרים? שאלו את עצמכם כמה שאלות חשובות – האם הם מנותקים מהחברה? האם הם מתחמקים מהזדמנויות לאינטראקציות חברתיות? האם הם עצובים? האם חל שינוי בהתנהגות שלהם? אם כן, ייתכן שהם בודדים, והתהליך של התמודדות עם בדידות קשה להם. אל תחששו לשאול אותם איך הם מרגישים; פעמים רבות די בכך – בהבעת התעניינות ואכפתיות – כדי להתחיל ולסייע. כדי לזהות בדידות אנחנו צריכים להכיר את עצמנו – להיות מודעים לעצמנו ולגלות חמלה עצמית ואהבה גם לעצמנו וגם לאחרים.

 

10 עצות שיעזרו לכם להתמודד עם בדידות

  1. מצאו תחביב חדש או הצטרפו לפעילות קבוצתית בתחום העניין שלכם – תחביבים, תחומי עניין חדשים ופעילויות קבוצתיות בתחומי העניין שלכם יחברו אתכם לאחרים בקלות ויעזרו לכם למלא את החלל הפנימי.
  2. הושיטו יד לחברים ותיקים – נסו לחדש קשרים עם חברים ותיקים שנהניתם מחברתם ואהבתם לבלות איתם.
  3. התנדבו – התנדבות לא רק מועילה לאחרים אלא גם עוזרת לנו להרגיש טוב ונותנת לנו מטרה ומשמעות.
  4. אל תחששו מהיכרויות מקוונות – פלטפורמות מקוונות להיכרויות יכולות לעזור לכם להכיר אנשים חדשים שחולקים איתכם ערכים משותפים ותחומי עניין.
  5. פעילות גופנית – ידוע שפעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ומפוגגת מתחים פיזיים ורגשיים. ללא ספק ספורט הוא אבן דרך במאבק בבדידות.
  6. שיחות חולין עם זרים? כן, נסו ותיווכחו. שיחות חולין עם זרים הן תרגול חברתי מצוין ויכולות להוביל לקשרים חברתיים חדשים ולשייכות קהילתית.
  7. טפחו את עצמכם – עסקו בפעילויות מרגיעות שמרוממות את הנפש כמו טבילה באמבט, עיסוי, מדיטציה או נגינה.
  8. פתחו את השער לעולמכם הרוחני – עיסוק ברוחניות יחבר אתכם אל עצמכם ואל אחרים.
  9. שמרו על גמישות במצבים חברתיים – היפתחו לחוויות חדשו ולקשרים חדשים. הם ימלאו את החלל בליבכם ויעזרו לכם להשתחרר מהבדידות.
  10. אל תתמודדו עם הבדידות לבד – תהליך אימון אישי יעניק לכם את הזמן והמרחב הנחוצים כדי להתבונן בבדידות ולהתמודד איתה.

 

להתגבר על הבדידות בתהליך אימון אישי

בדידות היא חוויה אישית סוחפת שמשפיעה לרעה על השלומות שלנו ועלולה להזיק לנו. אם אתם מתמודדים עם בדידות, דעו שאתם לא צריכים להתמודד איתה לבד. תהליך אימון אישי הוא מרחב אישי מכיל, עוטף ותומך שיכול לעזור לכם להתמודד עם הבדידות ולהשתחרר ממנה. בכל פגישת אימון תוכלו לזהות את שורשי הבדידות שלכם, להבין אותם ולגבש דרכי פעולה כדי להתגבר עליה.

המאמן האישי שלכם יעזור לכם לגלות מחדש את החוזקות הנפשיות והרגשיות הטמונות בתוככם, להוציא אותן החוצה ולהשתמש בהן כדי להתגבר על הקשיים ולצאת לדרך חדשה. רוצים להושיט יד אל החיים ולפתוח דלת לאנשים חדשים? בתהליך האימון תלמדו איך לעשות את זה ובעבודה משותפת איתי תבינו למה זה חשוב.

זכרו שבדידות היא מצב זמני –  היא לא יותר מחוויה שאתם חווים; היא לא אתם! רוצים לגלות את האני האמיתי שלכם, להשתחרר מהבדידות ולשחרר את עצמכם לחופשי? דברו איתי. אני כאן בשבילכם.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן