ניר זר – קואצ'ר

איך להתמודד עם חוסר מודעות עצמית?

מודעות עצמית
תוכן עניינים

כדי להבין מהו חוסר מודעות עצמית עלינו תחילה להבין מהי מודעות עצמית. מודעות עצמית היא היכולת של אדם לזהות את התנהגותו, את מחשבותיו ואת רגשותיו, להתבונן בהם, להבין אותם, להשפיע עליהם ולשנות אותם אם הוא חפץ בכך.

 

מהי מודעות עצמית?

מודעות עצמית היא תוצר של התבוננות פנימית ושל אינטראקציה פנימית ותקשורת קבועה בין אדם ובין עצמו. אדם שמודע לעצמו יודע איך עולמו החיצוני משפיע על עולמו הפנימי, ואיך עולמו הפנימי משפיע על עולמו החיצוני. אם הוא מפותח רגשית, הוא גם יודע איך לעצב את עולמו הפנימי כדי לעצב את עולמו החיצוני ולברוא לעצמו את המציאות הרצויה לו. אדם שמודע לעצמו יודע לזהות את חוזקותיו ואת חולשותיו ועובד על עצמו ללא הרף כדי להתגבר על חולשותיו ולהעצים את חוזקותיו. מודעות עצמית היא חלק בלתי נפרד ממה שמכונה אינטליגנציה רגשית, כלומר ממכלול היכולות הרגשיות של האדם, והיא חיונית לתהליכים של עבודה עצמית ואישית, ליצירת קשרים אישיים ורגשיים עם אחרים ולבניית מערכות יחסים חיוביות, מפרות ומעצימות.

אני בביטחון מלא יכול לעזור לך להתקדם קדימה
לקביעת שיחת ייעוץ דרך ווטסאפ:
אם תרצו שאחזור אליכם טלפונית, השאירו פרטים בטופס:

 

חוסר במודעות עצמית – מה זה בדיוק?

לעומת זאת, חוסר במודעות עצמית הוא מוגבלות רגשית. אדם שאינו מודע לעצמו, אינו יכול לזהות את מחשבותיו ואת רגשותיו ואינו יכול להבין אותם או את ההתנהגות שלו. הוא אינו מסוגל להתבונן פנימה אל הנעשה בתוך עצמו; הוא אינו מסוגל לתקשר עם עולמו הפנימי; אין לו יכולת להתעמק בעצמו, בצרכיו, ברצונותיו ובקשרים שלו עם עצמו ועם הסביבה, ובשל כך הוא מתקשה לשלוט בעצמו, ברגשותיו ובהתנהגותו ומתקשה להבין אחרים ולהזדהות איתם. ולפיכך הקשרים האישיים והחברתיים שלו עלולים להיות שטחיים, תועלתניים ומזדמנים. קשה מאוד לנהל כך חיים רגשיים, יציבים ומועילים, וקשה עוד יותר לשלוט במציאות החיים או לעצב אותה.

חוסר מודעות עצמית

 

התמודדות עם חוסר מודעות עצמית

פעמים רבות שואלים אותי איך אפשר להתמודד עם חוסר מודעות עצמית. ואני עונה שכל מי ששואל את עצמו את השאלה הזאת, נמצא בדרך הנכונה, ועם קצת מאמץ, רצון ונחישות הוא יצליח לשנות את מצבו ואת חייו. כי אדם ששואל את עצמו איך להתמודד עם חוסר מודעות עצמית, מודע לקשיים הרגשיים שלו ויודע שעליו לערוך שינויים בחייו כדי לשנות אותם. אי אפשר לסייע למי שאינו מודע לעצמו די הצורך לשאול את השאלה הזאת. השאלה הזאת כשלעצמה מעידה על תחילתו של תהליך לשינוי המצב, לפיתוח מודעות עצמית וכפועל יוצא – ליצירת שינוי מהותי בחיים. אם אתם מרגישים שיש לכם קושי ממשי בכל הנוגע למודעות עצמית, טוב שאתם כאן. חשוב שתדעו שאתם יכולים לעזור לעצמכם לשנות את המצב. אתם יכולים לפתח מודעות עצמית ולשנות לטובה את המציאות שלכם. ואני אשמח ללוות אתכם בתהליך. אז איפה מתחילים? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

איך לשפר את המודעות העצמית שלנו

 

איך לפתח מודעות עצמית?

לפני שנענה על השאלה – איך לפתח מודעות עצמית, ננסה להבין למה יש אנשים שמודעים לעצמם ואנשים שאינם מודעים לעצמם. אומנם אין תשובה אחת לשאלה הזאת, אך אפשר לומר שמודעות עצמית היא התוצר של היכולת הנרכשת של אדם לנהל שיח מעמיק ומורכב עם עצמו. ואני מכנה זאת יכולת נרכשת כי היא באמת כזו – נרכשת. אנחנו לא נולדים איתה, אנחנו רוכשים אותה. יש אנשים שלמדו איך לנהל שיח מעמיק ומורכב עם עצמם בגיל צעיר מאוד, ויש אנשים שלמדו איך לעשות את זה בחלוף השנים. טראומות וחוויות ילדות קשות יכולות בהחלט להשפיע על נטייתו של אדם להיכנס פנימה אל תוך עצמו ולהתבונן בעצמו, ברגשותיו ובמחשבותיו. אך לא חייבים לחוות ילדות קשה כדי ללמוד איך לנהל שיח עצמי פנימי פורה. אפשר ללמוד את זה, וחשוב ללמוד את זה. וככל שנקדים לחוות את עולמנו הפנימי ולשוחח עם עצמנו בקביעות, כך יהיה לנו טוב יותר – נכיר את עצמנו, נדע מי אנחנו, נבין מה משפיע אלינו ונוכל להשפיע על עצמנו ולעצב לעצמנו את המציאות הרצויה לנו.

 

איך להתמודד עם חוסר מודעות עצמית?

כמו תמיד אני אוהב להיות פרקטי. כדי להתמודד עם חוסר מודעות עצמית חשוב להבין שמשהו חסר בחיינו, והמשהו הזה הוא אנחנו – עצמנו. אם אנחנו מתמודדים עם חוסר במודעות עצמית, הדבר החשוב ביותר בשבילנו הוא לערוך היכרות מחודשת עם עצמנו. כן, זה עד כדי כך פשוט. איך נעשה את זה? נתחיל להתבונן בעצמנו – במחשבות שלנו, ברגשות שלנו ובהתנהגות שלנו. ננסה להבין מה משפיע עליהם; נלמד לזהות מחשבות שליליות שהן בדרך כלל טריגר להתנהגות שלילית; נתחיל לדבר עם עצמנו בקביעות; נשאל את עצמנו שאלו כמו – למה עשיתי את מה שעשיתי? מה הניע אותי לעשות את זה? אילו מחשבות השפיעו על ההתנהגות שלי? האם נהגתי נכון? האם פגעתי במישהו? האם הכעסתי מישהו? האם אני יכול לעשות דברים אחרת? שיטה מצוינת לעיבוד כל המחשבות החדשות הללו היא כתיבה. הכתיבה עוזרת לנו לנהל את השיח העצמי־האישי־הפנימי שנחוץ לנו כל כך, לעבד את כל מה שעולה בו ואת כל מה שמתחולל בתוכנו בהשפעתו. יומן אישי הוא נדבך חשוב בתהליך ההתמודדות עם חוסר מודעות עצמית והדרך הטובה ביותר לפתח מודעות עצמית. מה שטוב ביומן האישי, הוא שתמיד אפשר לדפדף אחורה, לחשוב על הדברים מחדש ולהעמיק את השיח הפנימי.

 

לפתח מודעות עצמית בתהליך אימון אישי

תהליך אימון להתמודדות עם חוסר מודעות עצמית

אם תמיד אומרים לכם שאתם לא רגישים מספיק, לא עמוקים מספיק, לא אותנטים מספיק; אם קשה לכם לנהל קשרים אישיים או שיחות מעמיקות; אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים להבין את עצמכם ואת ההתנהגות שלכם; ואם אתם לא מבינים למה המציאות שלכם כל כך כאוטית, קשה ואינטנסיבית, אני שמח שאתם כאן. אתם יכולים לעזור לעצמכם לשנות את חייכם ואת מערכות היחסים שלכם ולחדש את הקשר עם האדם הקרוב ביותר לכם – אתם! אני מזמין אתכם לתהליך אימון אישי, מעמיק ועוצמתי שיעזור לכם להתמודד עם חוסר המודעות העצמית ולהתוודע אל עצמכם מחדש.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן