ניר זר – קואצ'ר

התמודדות עם חרדות

התמודדות עם חרדות
תוכן עניינים

חרדה היא מצב בריאותי נפשי ורגשי שכיח למדי המשפיע על אנשים רבים ברחבי העולם. מצבי חרדה מלווים בתחושות מתמשכות של דאגה, פחד, מתח ואף אימה קיצונית. תחושות אלה הן לרוב סובייקטיביות ועלולות לצאת מפרופורציות. חרדות מפריעות לתפקוד יום־יומי תקין, פוגמות באיכות החיים ופוגעות משמעותית ביכולת לנהל חיי שגרה תקינים. אפשר להתמודד עם חרדות – להשקיט אותן, לנהל אותן ואף להחלים מהן. כדי לטפל בחרדות מומלץ לפנות לתהליך טיפולי־רגשי בליווי איש מקצוע מיומן. אפשר גם ליישם תרגילים עצמיים בתהליכים אישיים־פנימיים כדי לעזור לתהליך הטיפולי ולהתחיל בתהליכי שיקום.

מתמודדים עם חרדות? זקוקים לעזרה ולהכוונה בתהליך ההבראה שלכם? בואו ננסה להבין מה גורם לחרדות, איך הן מתבטאות ואיך אפשר להתמודד איתן.

 

מהם התסמינים שמאפיינים מצבי חרדה?

חרדות מתאפיינות בתסמינים פיזיים, רגשיים והתנהגותיים. כמה תסמינים פיזיים מוכרים הם:  האצה בקצב פעימות הלב ודופק מהיר או לא סדיר; תחושת סחרחורת; כאבי ראש; כאבי חזה; אובדן תיאבון; הזעה; רעידות; קוצר נשימה ואף חום פנימי. התסמינים הרגשיים הם: הרגשת מתח או עצבנות; חוסר יכולת להירגע; דאגה קיצונית ובלתי פוסקת בשל אירועי עבר, הווה או עתיד; נדודי שינה; קשיי ריכוז; מחשבות אובססיביות על אירועי עבר טראומטיים. חרדות מתבטאות גם בשינויים התנהגותיים. כך למשל אנשים המתמודדים עם חרדות אינם מסוגלים ליהנות מזמנם הפנוי; הם מתקשים לדאוג לעצמם; הם מתקשים להסתגל למערכות יחסים חדשות או לשמור על מערכות יחסים קיימות; הם נמנעים מהתנסויות חדשות וממצבים מעוררי חרדה ולעיתים קרובות סובלים מהתנהגויות כפייתיות.

אם אתם סובלים מהתסמינים הללו, קרוב לוודאי שאתם סובלים מחרדה כזאת או אחרת. אך לא כל מי שסובל מתסמיני חרדה מודע לכך. לעיתים התקפי החרדה נחווים בצורה קשה ומפחידה כל כך , ומי שסובל מהם עלול לחשוב שהוא סובל ממחלה קשה.

 

מהם סוגי החרדות המאובחנות?

יש סוגים שונים של חרדות, אולם התסמינים שלהן לרוב זהים ומתבטאים באופן דומה. מבין סוגי החרדות המאובחנות כהפרעות חרדה, נזכיר את מצבי החרדה הכללית שמלווים בתגובות של דאגה מוגזמת ולא מציאותית למצבים פשוטים למדי; את הפניקה שמלווה בתחושות של פחד עז ופתאומי ומִדרדרת לכדי התקף שעלול לדמות חנק או התקף לב; את החרדה החברתית שנגרמת עקב פחד עמוק ממצבים חברתיים יום־יומיים וחשש עז מפני שיפוט, ביקורת, ביוש או לעג שגורם להימנעות כמעט מוחלטת מהתערות בחברה; את החרדות המוגדרות ובהן: פחד מטיסה, פחד גבהים או פחד ממקומות סגורים. פחדים אלה חורגים מגדר הסביר וגורמים להימנעות ממצבים מחוללי פחד. יש סוגים רבים אחרים של חרדות וכל אחת מהן גורמת לפגיעה מהותית באיכות החיים.

 

אפשר לנהל חרדות

אם אתם סובלים מחרדות, אתם כבר יודעים שהן משפיעות על כל תחום מתחומי החיים שלכם. לחרדות יש השפעה רגשית, פיזית, חברתית, מקצועית וההתמודדות היום־יומית איתן יכולה להתיש. אתם גם יודעים שחוסר יכולת לנהל את החרדות עלול להקצין אותן ולדרדר את המצב ואף להוביל לבעיות בריאות כמו דיכאון, נדודי שינה ולשימוש לא מידתי בתרופות הרגעה ואולי אף בסמים ובאלכוהול. בשל כך מאוד חשוב לדעת שיש דרכי התמודדות עם חרדה ואפשר לנהל אותה. גם אם אתם נמצאים בעיצומו של התקף חרדה שסוחף אתכם ללא שליטה, דעו שבכמה צעדים פשוטים תוכלו להשתלט על החרדה ולהגביל את ההשפעה שלה.

איך מתמודדים עם חרדות

 

התמודדות עם חרדה לבד

התמודדות עם חרדה באופן עצמאי היא בהחלט אפשרית, אך מומלץ ורצוי להיעזר באיש מקצוע בתהליך שיכול להיות מאוד לא פשוט. צריך לאתר את מקור החרדות ולטפל בגורמים הרגשיים שהאיצו את התפתחותן. חרדות עלולות להתפתח בשל התעללות הורית בשנים הראשונות לחיים, בשל טראומות פיזיות, רגשיות או נפשיות או בשל דפוסי חשיבה לא בריאים. כיוון שהטיפול בחרדות דורש ידע מקצועי בתחומי בריאות הנפש, רק מטפלים מוסמכים בפסיכותרפיה, ברפואה אלטרנטיבית או בתהליכי אימון אישי יודעים איך לכוון את המטופלים לאיתור הטראומה ולטיפול בה כדי להירפא ולהתמודד בצורה אידיאלית עם העומד לבוא.

 

עם זאת ישנם כמה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם כדי לסייע לתהליך הטיפולי ולחולל ריפוי מהיר. תוכלו להקפיד על פעילות גופנית סדירה, על שינה מספקת ועל אכילה בריאה. תוכלו להגביל את צריכת הקפאין ולהימנע מתרופות הרגעה ומאלכוהול. תוכלו לשמור על קשר עם חברים קרובים ובני משפחה אהובים. תמצאו שיש לכך השפעה מיטיבה על בריאותכם ורווחתכם. תרגלו נשימה עמוקה ומדיטציה. למדו איך להירגע ולהשקיט את המחשבות. זהו את תסמיני החרדה שלכם ונסו לנהל אותם בזמן התקף החרדה. עצמו עיניים, נשמו עמוק וספרו לאחור עד שתרגישו שהחרדה שוככת. אם תצליחו להתמקד בדבר טריוויאלי כמו ספירה לאחור, דעתכם תוסח והחרדה תשכּך.

 

דברו עם קואצ'ר אישי

תהליך אימון אישי עם קואצ'ר מוסמך יסייע לכם להתמודד עם החרדות, לנהל אותן ואף לנטרל אותן לגמרי. פגישות האימון הן מרחב שקט ובטוח לטיפול בקשיים, בדאגות, בפחדים ובחרדות ודרך מעשית להתמודד איתם.

סובלים מחרדות? אתם לא לבד. אז בואו נשים את החרדות בצד ונתחיל בתהליך ההתאוששות בדרך לשיקום.

דברו איתי. אני כאן בשבילכם.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן