ניר זר – קואצ'ר

איך לשפר את כישורי התקשורת?

שיפור כישורי תקשורת
תוכן עניינים

לשמוע זה לאו דווקא להקשיב

תקשורת בין אישית תופסת מקום נכבד בחיינו, ואפילו לא נגזים אם נאמר שהיא אחד הדברים החשובים ביותר בחיי היום יום שלנו ובכלל. כשאנחנו נמצאים עם אנשים אחרים בנסיבות שונות, אנחנו צריכים להשתמש בכישורי תקשורת כדי לנהל איתם אינטראקציות. ללא כישורי תקשורת לא נוכל לטפח קשרים, לנהל מערכות יחסים, להתמיד במקומות עבודה או להשתלב בחברה. מיומנויות תקשורת חיוניות לחיים שלנו בכלל ולהתנהלותנו בחיים בפרט.

כישורי תקשורת טובים משפיעים על הצלחתנו בחיים האישיים, התעסוקתיים והחברתיים ועוזרים לנו לנהל חיים מספקים. במאמר זה נברר למה חשוב לפתח כישורי תקשורת, ולמה צריך לשפר אותם כל הזמן. אם אתם מוכנים ללמוד איך לתקשר עם אחרים ביעילות או איך להעמיק את כישורי התקשורת שלכם ולהתקדם בחייכם, הגעתם למקום הנכון. בואו נתחיל לתקשר.

 

מבוא לכישורי תקשורת

כישורי תקשורת הן תנאי הכרחי לאינטראקציות יעילות ואיכותיות עם אחרים. אבל מה זה בעצם אומר? זה אומר שכישורי תקשורת עוזרים לנו להביע בבירור את המחשבות שלנו, את הדעות שלנו ואת הרגשות שלנו. אולי תופתעו לגלות שתקשורת בין בני אדם כוללת שלושה מרכיבים – תקשורת מילולית, תקשורת לא מילולית והקשבה פעילה, ובכל המרכיבים האלה אנחנו משתמשים כשאנחנו מתקשרים עם אחרים.

תקשורת מילולית כוללת שימוש במילים כדי להעביר מסר. אפשר להעביר את המסר גם בעל פה וגם בכתב. בחירת המילים, נעימת הקול ובהירות ההגייה או הכתיבה יקבעו את איכות התקשורת המילולית. תקשורת לא מילולית – כשמה כן היא – איננה נעזרת במילים אלא בשפת גוף, בהבעות פנים ובמחוות שעוזרות להביע דעות, רגשות ותחושות. הקשבה פעילה היא חלק בלתי נפרד מהתקשורת הבין אישית; היא משפיעה על איכות התקשורת ועל שביעות הרצון של השותפים לאינטראקציה. הקשבה פעילה מחייבת תשומת לב לדברים הנאמרים, קשב מלא, סבלנות, הבנה, הכלה ואמפתיה. פיתוח כישורי תקשורת הוא תהליך; אפשר לפתח אותם לבד בדרך של ניסוי וטעייה, אך מומלץ ללמוד איך לפתח אותם בתהליך שיטתי ומובנה כיוון שהם משפיעים על כל ההיבטים של חיינו.

תקשורת בזוגיות – כישורי תקשורת עוזרים לנו לבנות אמון והבנה ולהעמיק קשרים אישיים; בקשרים משפחתיים – כישורי תקשורת מחזקים את המשפחתיות, מגשרים על בעיות ואף פותרים עימותים; במקומות עבודה – תקשורת יעילה מעודדת עבודת צוות ותורמת לשיתוף פעולה בין עמיתים ולפרודוקטיביות; באינטראקציות חברתיות – כישורי תקשורת מאפשרים הכלה, הבנה וכבוד הדדי.

חשוב שנשפר בהתמדה את כישורי התקשורת שלנו כיוון שהם מאפשרים לנו להביע את עצמנו היטב. כישורי תקשורת מפחיתים אי הבנה, פרשנויות מוטעות ועימותים ותורמים לחיזוק הקשרים הבין אישיים. כישורי תקשורת מחזקים את הביטחון העצמי ומאיצים את ההתפתחות האישית שלנו בכל תחום ובכל היבט.

 

למה אנחנו צריכים כישורי תקשורת?

כישורי תקשורת טובים רלוונטיים לכל תחום בחיינו החל במערכות היחסים שלנו דרך הדינמיקה משפחתית וכלה במקום העבודה. תקשורת יעילה היא המפתח לאינטראקציות מוצלחות עם אחרים. היא עוזרת לנו להביע את עצמנו בכנות – לדבר על עצמנו, על הצרכים שלנו, על המחשבות שלנו, על הרגשות שלנו; היא עוזרת לנו להקשיב בפתיחות לשותפינו לשיחה – להבין אותם, את הרצונות שלהם, את הצרכים שלהם, את הרגשות שלהם; והיא עוזרת לנו לדבר על קשיים בין אישיים ולפתור אותם. ללא תקשורת יעילה נתקשה להבין זה את זה ולא נצליח לשמור על מערכות היחסים שלנו. כישורי תקשורת חיוניים לשמירה על האיזון ההרמוני בחיינו ועל תחושת השייכות שלנו לזוגיות, למשפחה, למקום עבודה ולקהילה.

תקשורת מקרבת בזוגיות עוזרת לנו להביע את עצמנו בפני בני הזוג ולאפשר לבני הזוג להביע את עצמם בפנינו. היא עוזרת לשני הצדדים לבנות אמון הדדי, לחזק את הקשר הזוגי ולטפח סביבה ביתית, משפחתית וזוגית תומכת ואוהבת. תקשורת אפקטיבית במקום העבודה תורמת לסביבת עבודה נעימה ומספקת. היא עוזרת לנו לבנות קשרי עבודה טובים ואיכותיים, לשתף פעולה ולהימנע מעימותים.

כישורי תקשורת טובים מלמדים אותנו לא רק לדבר אלא גם להקשיב – לתת תשומת לב לאחרים, להבין אותם, להכיל אותם ולתמוך בהם. בהיותנו יצורים חברתיים כישורי תקשורת אמורים להיות טבע שני שלנו. הבעיה היא שהאינטנסיביות של העולם המודרני לימדה אותנו לחשוב יותר על עצמנו ועל ההישרדות שלנו ופחות על אחרים ובכך הפרידה בינינו. בה בעת היא גרעה מאתנו את כישורי התקשורת המולדים שלנו, וכעת עלינו ללמוד אותם מחדש.

כישורי תקשורת טובים עוזרים לנו ליצור קשרים אישיים, חברתיים ומקצועיים עם אחרים, לגשר על חסמי תרבות, מסורת או שפה ולבנות מערכות יחסים טובות המבוססות על רצון טוב, כבוד הדדי, התחשבות וסובלנות. אם אנחנו רוצים להיות אנשים טובים יותר בחברה טובה יותר ובעולם טוב יותר, אנחנו צריכים לשפר את כישורי התקשורת שלנו ויפה שעה אחת קודם.

תקשורת בזוגיות

 

איך נשפר את כישורי התקשורת שלנו?

כבר הבנו שכישורי תקשורת חשובים להצלחה בחיים האישיים, הזוגיים, המשפחתיים והמקצועיים. בעיות תקשורת בזוגיות או תקשורת לוקה עם עמיתים עלולות להקשות עלינו, להפר את האיזון בחיינו ולעכב את ההתפתחות שלנו. כדי לשפר את כישורי התקשורת שלנו עלינו לתרגל תקשורת בין אישית טובה יותר. כך נעשה זאת:

  • הקשיבו לאחרים ברוב קשב – אחד התנאים לתקשורת בין אישית איכותית היא הקשבה. הקשבה פעילה תעזור לנו להבין את שותפינו לשיחה ולהגיב להם בחמלה, בהכלה ובהבנה גם אם איננו בהכרח מסכימים איתם.

 

  • חשבו לפני שאתם מדברים – בחרו את המילים שלכם בתבונה ובחוכמה. ודאו שהן מתאימות למסר שאתם רוצים להביע, שהן ברורות ותמציתיות. אל תשתמשו במילים פוגעניות שרק יזיקו לכם ולשותפיכם לשיחה.

 

  • שימו לב לשפת הגוף שלכם – אל תשכחו את הרכיב הלא מילולי של התקשורת. שימו לב להבעות הפנים שלכם, לנעימת הקול שלכם, למחוות האישיות שלכם. הן יעזרו לכם להעביר את המסר ביעילות, אז השתמשו בהן בחוכמה. הרבה פעמים תקשורת לא מילולית באה במקום חוסר תקשורת בזוגיות ומחמירה את המצב. אל תחמירו את המצב. למדו איך לשלוט גם בתקשורת הלא מילולית שלכם.

 

  • שמרו על פתיחות – כישורי תקשורת טובים מחייבים פתיחות. הקשיבו לנקודות המבט השונות וחשבו על כל טיעון שמועלה בפניכם לפני שתגיבו. כשתגיבו, עשו זאת בפתיחות ובאדיבות.

 

  • תרגלו – כמו כל מיומנות אחרת גם מיומנויות תקשורת מצריכות תרגול. ראו בכל שיחה הזדמנות לתרגל את כישורי התקשורת שלכם, ושוחחו במודעות מלאה. הקשיבו לשותפיכם לשיחה, שימו לב לדברים הנאמרים וגם לאלה שאינם נאמרים. תיקחו על עצמכם משימה, לא להיכנס לדברי אחרים, אלא פשוט להקשיב ולהיות נוכחים.

 

כישורי תקשורת איכותיים יעזרו לכם בכל תחום בחייכם, אך זכרו שיש לתרגל אותם לעיתים קרובות כדי לשפר אותם ולהצליח בהם.

 

תהליך אימון אישי לפיתוח כישורי תקשורת

תהליך אימון אישי הוא כלי רב-ערך בכל הנוגע לפיתוח כישורי תקשורת ולשיפורם. בעזרת הקואצ'ר האישי שלכם תקבלו תובנות לתקשורת יעילה, פתוחה, סבלנית ומכילה והדרכה לאינטראקציות יעילות עם אחרים. במרחב האישי, המכיל והתומך של תהליך האימון תבינו את אתגרי התקשורת שלכם ותקבלו כלים שיעזרו לכם לתקשר טוב יותר עם אחרים ולהתקדם בכל תחום בחייכם.

המאמן האישי שלכם יתרגל אתכם את כישורי התקשורת שלכם ויעודד אתכם לנהל תקשורת מודעת עם אחרים ולהסיק מסקנות מכל אינטראקציה. מרגישים שכישורי התקשורת שלכם זקוקים לליטוש? רוצים להתקדם בחיים ולבטא את עצמכם בקלות? חולמים להצליח בזוגיות או בסביבת העבודה? כישורי התקשורת שלכם הם המפתח לכך, ואני מזמין אתכם לדבר עליהם יחד איתי כאן במרחב האימוני.

זכרו שאף פעם לא מאוחר לשפר את כישורי התקשורת, וכל יום הוא הזדמנות להתחלה חדשה, אז בואו ננצל אותה. בואו נתחיל לתקשר.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
יעל דרומר, מאמנת אישית ומנטורית לביטחון עצמי
יעל דרומר, מאמנת אישית ומנטורית לביטחון עצמי
מאמנת אישית בכירה ומנטורית לביטחון עצמי, מתמחה בתהליכים אישיים, התפתחות עצמית והשגת יעדים דרך חיבור פנימי עוצמתי. את ההשפעה של האימון האישי חוויתי בחיים שלי בצורה הכי עמוקה שאפשר, כמהנדסת תעשייה וניהול ושנים רבות בחברות הייטק שונות עשיתי שינוי דרמטי בחיי, ובשנים האחרונות אימנתי עשרות אנשים בתהליכים פורצי דרך, להעצמה, הגשמת מטרות וחיים מלאי משמעות. הכלי החזק ביותר מבחינתי זו האמונה ביכולת של כל אדם להגיע לחיים אליהם הוא שואף ואף מעבר.
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן