ניר זר – קואצ'ר

בעיות תקשורת בזוגיות – איך נחזק את ערוצי התקשורת?

חוסר תקשורת בזוגיות
תוכן עניינים

אולי תתפלאו לשמוע, אבל בעיות תקשורת במערכות יחסים זוגיות נפוצות מאוד, ואף על פי כן לעתים קרובות מתעלמים מהן, וחבל. בעיות תקשורת בזוגיות הן מקור למתחים רציניים בין בני הזוג. הן מפריעות לבני הזוג לנהל קשר אותנטי, כן ועמוק ופוגעות ביכולת שלהם להציף בעיות, לדון בהן ולפתור אותן.

לא פשוט לאתר את הגורם לבעיות תקשורת בזוגיות, אך דבר אחד בטוח – צריך לטפל בהן מוקדם ככל האפשר כדי לחזק את הקשר הזוגי ולהבטיח את ההמשכיות שלו. במאמר זה נברר את הגורמים לבעיות תקשורת בזוגיות, נבין איך אפשר להתגבר עליהן, ואיך לחזק את ערוצי התקשורת בתהליך אימון זוגי ממוקד ויעיל.

הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על בעיות תקשורת בזוגיות ועל דרכי ההתמודדות איתן.

 

מגדירים את הבעיה

אחת הבעיות הנפוצות שמתעוררות בין בני זוג היא חוסר תקשורת בזוגיות. בעיה זאת יכולה להתבטא בהתנהגויות פוגעניות ומזיקות לרבות אי־הבנה, ויכוחים מתמשכים, כעסים שהולכים וגוברים, שתיקות רועמות והתעלמות. מיותר לציין שההתנהגויות הללו אינן בריאות לזוגיות. הן יוצרות לחץ רגשי רב ומעוררות כעס וטינה.

אם הן אינן מטופלות הן מזיקות לזוגיות, מדרדרות אותה ועלולות לפרק אותה. תקשורת היא הבסיס לכל מערכת יחסים מוצלחת. ללא תקשורת אי אפשר להביע צרכים, מחשבות, רגשות ודעות. זוגיות בריאה מחייבת תקשורת פתוחה, אותנטית וכנה שכוללת שיח הדדי מכבד ומפרה, הקשבה וקבלה. אם בני הזוג חווים קשיי תקשורת, נוצר ביניהם מחסום בלתי נראה שמעורר מתחים, בלבול, כעס ותסכול, מפריד ביניהם ובסופו של דבר מרחיק ביניהם.

יש גורמים שונים לבעיות תקשורת בזוגיות לרבות חוויות עבר קשות, טראומות, הבדלים באישיות, חוסר יכולת להביע רגשות, חוסר יכולת לווסת רגשות, חוסר ביטחון ופחד מאיבוד הזוגיות. לעיתים קרובות לפני שמבררים את שורש הבעיה, חשוב להכיר בה ולהתחיל לטפל בה כדי למנוע נזק בלתי הפיך. שורש הבעיה מתגלה בתהליך הטיפולי, והוא חלק בלתי נפרד מהפתרון. אך הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להגדיר את הבעיה ולהביע נכונות לטפל בה, להתמודד איתה ולהתגבר עליה. לאחר שבני הזוג מכירים בבעיה ומגדירים אותה, הם יכולים לגבש תובנות שיעזרו להם להתמודד איתה.

 

למה קשה לנו לתקשר?

בכל מערכת יחסים תקשורת היא המפתח להבנה הדדית, לתמיכה הדדית ולחיבור. עם זאת, בעניין של בעיות בזוגיות חוסר תקשורת עלול להעיב על הקשר הזוגי ולפגוע בו. אז למה זה קורה? למה קשה לנו לתקשר זה עם זה? הינה כמה סיבות לכך:

  • חוסר בשלות רגשית. בשלות רגשית, או אינטליגנציה רגשית, היא היכולת להבין רגשות אישיים, לווסת אותם ולהגיב לרגשות של אחרים. אם אחד מבני הזוג איננו בשל רגשית, הוא עלול להיאבק על הזכות להביע רגשות ולהתקשות להבין את הרגשות של בן זוגו.
  • הסחות דעת. העומס היום־יומי המוטל עלינו גובה מחיר מהזוגיות. דעתנו מוסחת כל הזמן, אין לנו זמן, אנחנו מאבדים סבלנות ומתקשים לקדיש זמן לשיחות אישיות בכלל ולשיחות עם בני הזוג בפרט. אם הסחות הדעת נעשות הרגל, התקשורת עם בני הזוג שלנו עלולה להיפגע.
  • הנחות שגויות. קל לנו להניח שבני הזוג שלנו יודעים על מה אנחנו חושבים או מה אנחנו מרגישים, אך אלה הנחות שגויות שעלולות להזיק לקשר הזוגי ולפגוע בערוצי התקשורת. חשוב שנתקשר עם בני הזוג בפתיחות ובכנות ולא נניח הנחות.
  • מאבקי כוח. אם אחד מבני הזוג מנסה לשלוט בתקשורת, הוא עלול לגרום למאבקי כוח בזוגיות ולפגוע בה. בני הזוג צריכים להרגיש שהדעות שלהם מוערכות, הרגשות שלהם מכובדים והמחשבות שלהם נשמעות.
  • חוויות עבר שליליות. חוויות עבר שליליות עלולות לצוף מעת לעת ולהציף בעיות בקשר הזוגי. אם אחד מבני הזוג מתקשה לתקשר במערכות יחסים, הוא עלול להיסגר או להימנע לחלוטין מתקשורת. חשוב להתמודד עם חוויות עבר שליליות וללמוד איך לתקשר על אף ניסיון העבר הקשה ולמרות החששות.

אם בני הזוג משכילים להבין את בעיות התקשורת שלהם, הם יכולים לעבוד עליהן, להתגבר עליהן ולחזק את הקשר הזוגי.

בעיות בתקשורת בזוגיות

 

מחזקים את ערוצי התקשורת

חשוב להבין שתקשורת היא דבר הדדי. לשני בני הזוג יש תפקיד חיוני בחיזוק ערוצי התקשורת ובטיפוח דינמיקת התקשורת ביניהם. כדי לחזק את ערוצי התקשורת יש להיות מודעים להתנהגויות לא בריאות שמזיקות לזוגיות ולנקוט פעולות אקטיביות כדי להתגבר עליהן.

איך עושים את זה? ובכן, דרך אחת היא לקבוע עם בני הזוג פגישות קבועות לשיחות מעמיקות. אפשר לעשות את זה לבד, אך אם ערוצי התקשורת חלשים, אפשר להיעזר במאמן זוגי מקצועי ולנהל בהנחייתו את השיח המעמיק הנחוץ לזוגיות.

דרך נוספת היא לעבוד על מיומנויות ההקשבה – להקשיב בתשומת לב לבני הזוג ולהבין את הגישה שלהם ואת נקודת המבט שלהם גם אם אינכם מסכימים איתם. מתקשים להקשיב? נסו לחזור על הדברים ששמעתם והבטיחו לבני הזוג שאתם מפנימים את דבריהם ומעבדים אותם. היו מוכנים להתפשר או להביע את עמדתכם בעדינות אך בכנות או לשוחח ברוגע גם על דברים קשים וכואבים.

השתדלו לנהל את המתחים או את העימותים שלכם, חפשו טכניקות חדשות לתקשורת יעילה ובריאה, דברו בסבלנות ובאמפתיה זה עם זה.

 

5 טיפים יעילים ופשוטים ליישום לשיפור חוסר תקשורת בזוגיות

  1. הקשבה פעילה: תרגל הקשבה פעילה על ידי מתן מלוא תשומת הלב לבן הזוג שלך כאשר הוא/היא מדבר/ת. שמרו על קשר עין, הראו עניין באמצעות רמזים לא מילוליים והימנעו מלהפריע. חשבו בחזרה על מה שאמר בן הזוג שלך כדי להבטיח הבנה לפני שתגיב. זה מפגין כבוד ומטפח קשר עמוק יותר.
  2. צ'ק-אין: הקדישו זמן ייעודי לביצוע "צ'ק-אין" קבוע עם בן הזוג. זו יכולה להיות שיחה שבועית או דו שבועית שבה לשניכם יש הזדמנות להביע את המחשבות, הרגשות והדאגות שלכם. השתמש בזמן הזה כדי לדון בכל בעיה, לשתף עדכונים ולהראות תמיכה זה בזה. תרגול זה עוזר ליצור מרחב בטוח לתקשורת פתוחה וכנה.
  3. השתמשו בהצהרות "אני": כאשר אתם מביעים את מחשבותיכם או חששותיכם, השתמשו בהצהרות "אני" במקום בהצהרות "את/ה". לדוגמה, אימרו, "אני מרגיש מתוסכל כשיש בלאגן בסלון", במקום "אתה אף פעם לא מנקה אחרי עצמך". הצהרות "אני" מעבירות את הרגשות שלך מבלי להישמע מאשימה, מפחיתות את ההתגוננות ומעודדות שיחה בונה.
  4. תרגלו אמפתיה: פתחו אמפתיה כלפי בן הזוג שלכם על ידי ניסיון להבין את נקודת המבט והרגשות שלהם. שימו את עצמכם בנעליים שלהם והקשיבו באמפתיה, הכירו ברגשותיהם וחוו את החוויות שלהם. הציעו תמיכה כאשר בן הזוג שלך עובר אתגרים. זה עוזר לטפח סביבה חמלה ואכפתית.
  5. צור ערוצי תקשורת ברורים: הסכימו על ערוצי תקשורת ברורים ואסטרטגיות שעובדות בצורה הטובה ביותר עבור שניכם. זה יכול לכלול הצבת גבולות סביב שימוש בטכנולוגיה, קביעת זמנים מיועדים לדיונים חשובים, או יצירת לוח שנה משותף כדי להישאר מאורגן. על ידי הקמת ערוצים אלה, תוכל למזער אי הבנות, לשפר את ההיענות ולהבטיח תקשורת יעילה.

 

איך לייצר תקשורת זוגית טובה יותר?

 

חיזוק ערוצי התקשורת הוא תהליך שאורך זמן ומחייב השתדלות ומאמץ, אך הוא בהחלט שווה את זה. מתקשים ליישם את העצות הללו? אל תהססו לפנות לתהליך אימון זוגי כדי לקבל ייעוץ ותמיכה וכדי ללמוד איך לתקשר עם בני הזוג ולטפח את הקשר הזוגי.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
יעל דרומר, מאמנת אישית ומנטורית לביטחון עצמי
יעל דרומר, מאמנת אישית ומנטורית לביטחון עצמי
מאמנת אישית בכירה ומנטורית לביטחון עצמי, מתמחה בתהליכים אישיים, התפתחות עצמית והשגת יעדים דרך חיבור פנימי עוצמתי. את ההשפעה של האימון האישי חוויתי בחיים שלי בצורה הכי עמוקה שאפשר, כמהנדסת תעשייה וניהול ושנים רבות בחברות הייטק שונות עשיתי שינוי דרמטי בחיי, ובשנים האחרונות אימנתי עשרות אנשים בתהליכים פורצי דרך, להעצמה, הגשמת מטרות וחיים מלאי משמעות. הכלי החזק ביותר מבחינתי זו האמונה ביכולת של כל אדם להגיע לחיים אליהם הוא שואף ואף מעבר.
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן