ניר זר – קואצ'ר

איך להתמודד עם פרידה?

איך להתמודד עם פרידה

פרידות אף פעם אינן קלות. לא קל להיפרד מבני זוג אהובים, ועל אחת כמה וכמה לא קל להתמודד עם הפרידה ועם החיים בלעדיהם. כאב הלב ותהליך האבל עלולים להיות קשים מנשוא, אך אפשר למצוא הקלה ומזור, להתמודד בדרך בריאה ולהחלים. במאמר זה נבדוק איך מתמודדים עם פרידה; נבחן את השלבים של תהליך האבל ונציע הצעות להתמודדות בריאה. אם אתם חווים כאב לב בגלל פרידה ולא מצליחים להתמודד, אתם לא לבד! הגעתם למקום הנכון. מהכחשה ועד קבלה – הינה כל הכלים הנחוצים לאחר פרידה.

 

למה קשה כל כך להתמודד עם פרידה?

פרידה מאדם אהוב ויקר איננה קלה. גם אם אתם יזמתם את הפרידה, סביר להניח שסערת הרגשות לא תפסח עליכם ותיאלצו להתמודד עם כל הרגשות האפשריים – עצב, צער, אשמה, כעס, בלבול וכאב רב. אם לא יזמתם את הפרידה, אתם עלולים להרגיש שהעולם שלכם מתרסק. לפני שנבין איך להתמודד עם פרידה, נבין את הסיבות לקושי הרב הנלווה אליה. אחת הסיבות המובהקות לקושי הרב הנלווה לפרידה, היא אינסטינקט ההישרדות שמתעורר בתוכנו כשבני הזוג שלנו נפרדים מאתנו או כשאנחנו נפרדים מהם.

פסיכולוגים טוענים שלאורך כל תקופות ההיסטוריה האנושית בני אדם פיתחו צורך ותלות בקשרים אישיים, אינטימיים והדוקים כדי להבטיח את הישרדותם. אם מערכת יחסים רומנטית מסתיימת, אנחנו מרגישים אינסטינקטיבית שיש איום קיומי על חיינו כיוון שאבד לנו מקור חשוב לביטחון רגשי ופיזי. סיבה נוספת לקושי היא ניפוץ תחושת הזהות והערך העצמי שלנו. כשאנחנו בתוך הקשר הזוגי, אנחנו מגדירים את עצמנו בהלימה לבני הזוג שלנו ובהלימה לקשר עצמו.

לאחר שהקשר מסתיים, אנחנו לא מצליחים להבין מי אנחנו בלי בני הזוג ובלי הזוגיות. עוד סיבה למכאובי הפרידה הקשים היא אובדן התוכניות המשותפות, המטרות, היעדים והשאיפות, או בקיצור – אובדן העתיד המשותף שחשבנו עליו זמן רב כל כך. כשאנחנו בזוגיות, אנחנו בדרך כלל מדמיינים עתיד עם בני הזוג שלנו.

לאחר שהקשר הזוגי מסתיים, אנחנו לרוב מתקשים לשחרר את התקוות, הציפיות והשאיפות המשותפות ולהמשיך הלאה. הפרידה מחייבת אותנו להרגיש לעומק מכלול של רגשות עזים ולחוות כאבים רגשיים ופיזיים קשים מנשוא. אך אם נבין למה אנחנו מרגישים מה שאנחנו מרגישים לאחר פרידה, ונלמד להתמודד אתה, נצליח להתאושש, להחלים ולהתקדם בחיים.

 

כשהלב כואב

לפני שנבין איך מתמודדים עם פרידה, נדבר על התסמינים שלה, וליתר דיוק על המכאובים שלה. אפשר לומר שתהליך הפרידה הוא כמו רכבת הרים רגשית – אומנם עוצמת הכאב משתנה מאדם לאדם, אך הכאב תמיד שם, ואף על פי שזה לפעמים בלתי נסבל, צריך להרגיש את הכאב לעומקו כדי לשחרר אותו בבוא הזמן. מה עוד מרגישים כשהלב כואב? הרבה:

  • בדידות ותחושת ריקנות
  • עצב רב ותחושת אובדן
  • כעס, תסכול ועצבנות
  • חרדה, דאגה וחוסר שקט
  • נדודי שינה או שינה יתרה
  • שינויים בתיאבון או במשקל
  • חוסר באנרגיה או במוטיבציה
  • חוסר עניין בפעילויות מהנות
  • קשיי ריכוז וקושי לקבל החלטות
  • נסיגה חברתית ובידוד

זה בסדר להרגיש כאב עצום ולהתמודד עם תסמיני הפרידה. אך חשוב להבין שאלה הם תסמיני פרידה ושהם זמניים כיוון שהבנת התסמינים עוזרת להתמודד איתם ולתעל אותם לתהליך הריפוי. התעלמות מהתסמינים או דיכוי הרגשות מאריכים את תהליך האבל ומעצימים אותו. הם מקשים על המתמודד ועל תהליך הריפוי. זה בסדר להתאבל ומותר להתאבל, אך בה בעת חשוב להבין את התהליך הרגשי העוצמתי הזה ולבקש עזרה.

 

איך מתמודדים עם פרידה?

 

לעבוד לפי הספר – על כל שלבי האבל

פרידות הן כואבות, בזה אין ספק. הן מובילות אותנו – או יותר נכון זורקות אותנו – לתהליך אישי, רגשי רבעוצמה שבו אנחנו מתמודדים גם עם הפרידה וגם עם עצמנו.  לאמיתו של דבר התהליך הזה הוא תהליך של אבל, ואפשר לזהות בו דפוסים אחידים המשפיעים על כל מי שחווה את כאב האובדן. הינה כל שלבי האבל. כל שלב הוא נדבך נוסף וחשוב בתהליך ההחלמה, וכל שלב הוא בסדר, טבעי ונכון. הרשו לעצמכם להיכנע לשלבי האבל השונים ללא שיפוט או ביקורת. הרשו לעצמכם להרגיש כל שלב עד תום.

  • הכחשה. הכחשה היא חלק בלתי נפרד משלבי הפרידה הראשוניים. בשלב זה תתקשו לקבל את המציאות ואף תחזיקו בניצוץ של תקווה שבני הזוג יחזרו בהם ויחזרו אליכם.
  • כעס. ככל שהמציאות החדשה מחלחלת, תרגישו כעס על בני הזוג, על עצמכם ועל כל מה שהשתבש ביניכם. ייתכן שתנסו לנהל משא ומתן עם בן הזוג או עם עצמכם בניסיון נואש להציל את הקשר.
  • דיכאון. ככל שתקבלו את המציאות החדשה, תרגישו עצבות עמוקה ואף דיכאון. ייתכן שתחשבו בלי סוף על הקשר הזוגי ועל הנסיבות שהובילו לסיומו. ייתכן שתרצו להתבודד ולהימנע מכל אינטראקציה חברתית.
  • קבלה. ככל שתעבדו את הרגשות שלכם, תוכלו לקבל את המציאות ולהחלים מהפרידה. ייתכן שעדיין יהיו לכם רגשות כלפי בני הזוג, אך תקבלו את המצב הקיים. קבלה היא נקודת מפנה חשובה וסימן מובהק לסיומו של תהליך האבל.

חשוב לזכור שכל אחד מתמודד עם פרידה בצורה שונה וחווה את האובדן והאבל בדרך אחרת, כלומר אין נכון או לא נכון בתהליך הזה. תנו לעצמכם זמן להרגיש את כל הרגשות לעומקם ולעבד את הדברים. היו אדיבים כלפי עצמכם וחמלו על עצמכם לאורך כל התהליך.

 

לקבל את המציאות ולאמץ את השינוי

לאחר שהבנו איך להתמודד עם פרידה קשה, ואיך להתמודד עם תהליך האבל, הגיע הזמן לקבל את המציאות ולאמץ את השינוי בחום. כי רק אם נקבל את המציאות, נוכל להתחזק, להחלים ולעורר בתוכנו רצונות חדשים, כמיהות חדשות ותוכניות לעתיד טוב יותר. אבל רגע, לפני שתמשיכו הלאה, חשוב לשחרר את בני הזוג לשעבר ולבטל כל תקווה לפיוס איתם. זה יכול להיות תהליך רגשי מאתגר, אבל הוא הכרחי לחוסן הנפשי.

איך עושים את זה ביעילות? ראשית, מתמקדים בצמיחה האישית. נסו להיפתח לתחומי עניין חדשים, לגלות מחדש כמיהות ישנות ולאתגר את עצמכם בדרכים חדשות. הגדירו מטרות והתחילו לנוע לעברן בין שהן אישיות, ובין שהן מקצועיות או יצירתיות. כך תחזקו את עצמכם ואת הביטחון העצמי שלכם ותעשירו את חייכם במטרה ובמשמעות. שנית, סולחים. סלחו לעצמכם ולבן הזוג שלכם. קל מאוד להיאחז בטינה ובכעס, אבל הרגשות האלה רק יעכבו אתכם אם תאחזו בהם.

נסו להתבונן על הדברים עם אמפתיה וחמלה. הכירו בכך שעשיתם כל מה שיכולתם. סלחו לעצמכם על כל שגיאה או על כל חיסרון והשתחררו מכל אשמה או בושה. ולבסוף, זכרו שאם אתם ממשיכים הלאה, אתם לא חייבים לשכוח את העבר. זה בסדר לשמור את הזיכרונות קרוב ללב ולהתרגש מהם, אך חשוב לא להיצמד או להיקשר אליהם. השאירו בחייכם מקום לזיכרונות חדשים ומרגשים וגם – כמובן – לזוגיות חדשה; ואתם יודעים מה? היא מחכה לכם מעבר לפינה.

התמודדות עם פרידה

 

10 טיפים להתמודדות עם פרידה

אף על פי שרק אתם יכולים לדעת מה יעזור לכם להתמודד עם הפרידה, הינה עשרה טיפים שיקלו את התהליך ויתנו לכם תקווה. פרידה זה לא דבר פשוט, ואין לקבל אותה כמובנת מאליה. אך אני חושב שאם יש לנו הזדמנות לעזור לעצמנו, אנחנו צריכים לקבל אותה בשתי ידיים ולעשות הכול כדי להתחזק ולהחלים. כך תעשו את זה נכון:

  • תנו לעצמכם זמן להתאבל. אל תמהרו להמשיך הלאה ואל תנסו להדחיק את הרגשות שלכם.
  • דברו עם חברים קרובים או עם בני משפחה ובקשו מהם תמיכה, הכלה והבנה.
  • עסקו בפעילויות שיעזרו לכם לחזק את הגוף, לחדד את המחשבה וליהנות מהזמן האישי שלכם עם עצמכם. ספורט, יוגה, מדיטציה ותחביבים מהנים יכולים להועיל מאוד בתהליך החשוב הזה.
  • הימנעו מכל קשר עם בני הזוג לשעבר לפחות בשלבים הראשונים של הפרידה.
  • הרשו לעצמכם להרגיש את הכאב ולעבד את הרגשות. תוכלו לעשות את זה בכתיבה ביומן אישי או בתהליך של טיפול רגשי או אימון אישי.
  • נסו להתעלם ממחשבות שליליות או לא לייחס להן חשיבות רבה. התמקדו במחשבות חיוביות שנותנות תקווה לעתיד טוב יותר.
  • הישארו עסוקים והציבו לעצמכם יעדים חדשים כדי להרגיש שיש לכם מטרה, כיוון ומשמעות.
  • סלחו לעצמכם, לבני הזוג לשעבר ולזוגיות על הכול.
  • היו אדיבים כלפי עצמכם. אל תאשימו את עצמכם בפרידה ואל תרגישו אשמה על הזמן שאתם מקדישים לתהליך ההתמודדות איתה.
  • זכרו שהריפוי אורך זמן. זה בסדר לצעוד בדרך בצעדים קטנים, לסגת מעט לאחור ולהתקדם שוב. המשיכו להתקדם, אתם עושים את זה מצוין!

 

דברו איתנו, אנחנו כאן בשבילכם!

מתמודדים עם פרידה קשה? זה לא פשוט, אני יודע. יודעים מה? אתם לא צריכים להתמודד לבד; אתם יכולים להתמודד יחד איתי וביחד עם הצוות שלנו בתהליך אימון אישי שיקל עליכם, יחזק אתכם ויאיץ את ההחלמה שלכם. מוכנים להתחיל? דברו איתנו. אנחנו כאן בשבילכם.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
הכירו את הצוות
יעל דרומר
יעל דרומר
מאמנת אישית בכירה ומנטורית לביטחון עצמי, מתמחה בתהליכים אישיים, התפתחות עצמית והשגת יעדים דרך חיבור פנימי עוצמתי. את ההשפעה של האימון האישי חוויתי בחיים שלי בצורה הכי עמוקה שאפשר, כמהנדסת תעשייה וניהול ושנים רבות בחברות הייטק שונות עשיתי שינוי דרמטי בחיי, ובשנים האחרונות אימנתי עשרות אנשים בתהליכים פורצי דרך, להעצמה, הגשמת מטרות וחיים מלאי משמעות. הכלי החזק ביותר מבחינתי זו האמונה ביכולת של כל אדם להגיע לחיים אליהם הוא שואף ואף מעבר.
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן