ניר זר – קואצ'ר

10 טיפים להתמודדות עם כישלון

התמודדות עם כישלון
תוכן עניינים

האם אי פעם התנסיתם בכישלון? האם אי פעם חששתם מכישלון? האם אי פעם לקחתם את הכישלון ללב? אם אתם בני אדם, אין לי ספק שהתשובות לכל השאלות האלה חיוביות, וזה לא מפתיע. כישלון הוא קשה; כישלון הוא מאתגר; כישלון הוא מרתיע.

אף אחד מאיתנו לא רוצה להיכשל, וזה טבעי. רוצים לדעת מה עוד טבעי? כישלון! כן, כישלון הוא דבר טבעי. ואם נהיה כנים עם עצמנו, נבין שכישלון הוא גם דבר חיובי. למה? כי הוא אחד הדברים העוצמתיים ביותר שיכולים לקדם אותנו ולהאיץ את הצלחתנו. כישלון הוא חלק מהחיים, ואין אדם שלא מתמודד איתו בשלב כזה או אחר. וכיוון שהוא חלק מהחיים, צריך לדעת איך להפיק ממנו תועלת ואיך לתעל אותו לדברים חיוביים.

רוצים לחקור את הרעיון הזה לעומק? אתם מוזמנים. במאמר זה נבדוק למה קשה כל כך להתמודד עם כישלון,  נבין למה כישלון יכול להיות דבר חיובי, וניתן עשרה טיפים מעולים להתמודדות יעילה עם כישלון. בין שהתמודדתם עם כישלון בעבר, ובין שאתם מתמודדים עם כישלון כעת, הגיע הזמן לשנות את הגישה ולרתום את הכישלון שלכם לטובת ההצלחה. כך תעשו את זה נכון.

 

למה קשה כל כך להתמודד עם כישלון?

אף אחד לא אוהב להיכשל, וזאת עובדת חיים. כישלון גורם לנו לפקפק בעצמנו וביכולותינו ולהרגיש מבוכה ובושה. כישלון מלווה ברגשות שליליים כמו תסכול, כעס ואכזבה, והרגשות הללו מציפים אותנו ומעכבים אותנו. כשאנחנו נכשלים, אנחנו מתאכזבים ומרגישים שאכזבנו את עצמנו ואת הסובבים אותנו.

ההתמודדות עם כישלון יכולה להיות מאתגרת לא רק במקום העבודה אלא בכל תחום בחיינו כיוון שהורגלנו לחשוב שהצלחה היא חזות הכול והמטרה הסופית והמובהקת. שכחנו שהדרך והמסע הם תכלית החיים, והם הם ההצלחה האמיתית. אנחנו מצויים בלחץ תדיר ומתמשך לעמוד בלוחות זמנים, להשיג מטרות ולכבוש יעדים וחושבים בטעות שכל דבר שהוא פחות ממושלם הוא כישלון. אבל החשיבה השגויה הזאת איננה סתמית; פעמים רבות אנחנו נענשים על הטעויות שלנו ומשלמים עליהן מחיר יקר. ובגלל שאנחנו פוחדים מהעונשים הנלווים לכישלון, אנחנו מחניקים את היצירתיות הטבעית הגלומה בנו, זאת שתמיד עומדת לרשותנו כשאנחנו אובדי עצות, חוששים או מתלבטים.

אין פלא שאנשים רבים חוששים מטעויות ומכישלונות. לימדו אותנו לחשוב שכישלון הוא דבר שלילי שיש להימנע ממנו בכל מחיר, וזה מתחיל בגיל צעיר. מערכת החינוך שלנו מלמדת אותנו שציונים טובים הם היעד ולא חדוות הלמידה. היא לא מלמדת אותנו איך להתמודד עם כישלון ואיך לראות בו הזדמנות לצמיחה, ופוגעת ביכולת שלנו להעריך את עצמנו ואת יכולותינו. חוסר היכולת הזה מלווה אותנו לכל אורך חיינו ומתבטא בכל תחום ותחום. כשאנחנו נכשלים, אנחנו מרגישים שאנחנו לא מספיק טובים, וזה יכול לפגוע ברצון שלנו לנסות שוב ולהמשיך הלאה. עם זאת ולמרות הכול חשוב לזכור שכישלון הוא חלק טבעי מהחיים.

כולם חווים כישלונות ואכזבות; אף אחד לא מושלם. אם נלמד איך להתמודד עם הכישלון ונזהה את התועלת שבו, נשאב ממנו כוח ועוצמה ונוכל להמשיך קדימה בביטחון מלא.

 

הטבע של הכישלון

זה טבעי להתאכזב מכישלון. אף אחד לא אוהב לדעת שהוא לא עומד בציפיות. עם זאת, חשוב להבין שכישלון הוא חלק טבעי מהחיים, ואף אחד איננו חסין מפניו, גם לא האנשים המצליחים ביותר. לאמיתו של דבר התמודדות עם כישלון היא הדבר שמייחד אותנו כבני אדם. בתהליך ההתמודדות עם הכישלון חשוב לזכור שהוא איננו משקף את הערך שלנו כאנשים – הוא איננו מגדיר אותנו ואיננו מבטא את מי שאנחנו.

גם לאנשים ולתאגידים המצליחים ביותר בעולם היו כישלונות, והם התמודדו איתם בחוכמה וראו בהם הזדמנות לצמיחה ולשיפור. גם אתם צריכים לראות בכישלון חלק טבעי מתהליך הלמידה האישי שלכם.

הכישלון נותן לכם הזדמנות להרהר בכל מה שהשתבש, לזהות תחומים טעוני שיפור ולהתקדם. אז איך מתמודדים עם כישלון? ובכן, מבינים שכישלון הוא דבר טבעי והזדמנות ייחודית ללמוד ולצמוח. נכשלתם? קחו צעד אחד אחורה, העריכו את המצב וחשבו על הטעות שעשיתם – מה גרם לה? מה יכולתם לעשות אחרת? איך יכולתם להימנע ממנה? גבשו תוכנית לשיפור הכישורים האישיים ולהעשרת הידע; בקשו לנסות שוב ולתקן; שתפו אחרים בלבטים שלכם; ורק אז התקדמו בביטחון. זכרו שכישלון הוא לא סוף העולם; ההפך – הוא הזדמנות ללמוד, להשתפר ולצמוח.

אם אתם משנים את נקודת המבט שלכם בנוגע לכישלון, אתה מציידים את עצמכם ביכולות להתמודד איתו ומתחזקים. ואם אתם מתמודדים עם הכישלון בעצמכם, אל תהססו לבקש עזרה. מגיע לכם לקבל תמיכה בדרך, אתם ראויים לזה!

 

איך להתמודד עם כישלון

 

כישלון יכול להיות דבר חיובי

אף על פי שזה לא תמיד מרגיש כך, הכישלון יכול להשפיע עליכם לטובה ולעצב את חייכם מחדש. כשאנחנו חווים כישלון, אנחנו נאלצים להעריך את דרכי הפעולה שלנו ולגבש אסטרטגיות חדשות. האסטרטגיות החדשות הן קרש קפיצה רב־עוצמה והזדמנות לצמיחה ולהתפתחות.

תהליך התמודדות עם כישלון בעבודה יכול לספק לנו תובנות חשובות הנוגעות לכל התחומים בעולמנו המקצועי המצריכים שיפור. הכישלון עוזר לנו לזהות את החוזקות ואת החולשות שלנו ומאפשר לנו להתמקד בהן – להעצים את החוזקות ולרתום את החולשות להצלחה. בעזרת הכישלון אנחנו יכולים לבנות חוסן אישי שיעזור לנו להתמודד עם מכשולים בעתיד.

לפעמים הכישלון כול להוציא אותנו אל מחוץ לקופסה – הוא מחייב אותנו לרתום את היצירתיות שלנו ומדרבן אותנו למצוא פתרונות חדשים לכל אתגר ולכל בעיה. התמודדות בריאה עם כישלון משפרת את האינטליגנציה הרגשית שלנו ומחדדת את הכישורים הבין־אישיים שלנו.

אם אנחנו מקבלים אחריות על הטעויות שלנו ורואים בכישלון אבן דרך חשובה ומעצימה, אנחנו מראים לאחרים שאנחנו מוכנים ללמוד מטעויות ולשפר את התנהלותנו. אף על פי שקשה להבחין באספקטים החיוביים של הכישלון כשאנחנו מתמודדים איתו, חשוב לזכור שהוא בלתי נמנע. אם נשכיל ללמוד ממנו, נרוויח גדול.

 

עשרה טיפים להתמודדות מיטיבה עם כישלון

  1. הכירו במציאות – הודאה בכישלון היא הצעד הראשון להתמודדות יעילה איתו. הכירו במציאות והשאירו בצד שיפוטיות וביקורת עצמית.
  2. חשבו על הכישלון – הקדישו זמן כדי לבחון את הדברים – מה קרה? מה יכולתם לעשות אחרת? כך תיישמו תהליך מושכל של למידה ותימנעו מאותן טעויות בעתיד.
  3. למדו מהכישלון – זאת איננה קלישה. כישלון הוא מורה, ואפשר ללמוד ממנו הרבה. הסיקו מסקנות והפיקו לקחים. השתמשו בהם כדי לשפר את המצב ואת חייכם.
  4. שמרו על אופטימיות – אל תתנו לכישלון להגדיר אתכם. שמרו על אופטימיות ועל חשיבה חיובית והתמקדו במה שאתם יכולים לעשות כדי לתקן את הדברים ולהתקדם.
  5. הציבו לעצמכם יעדים חדשים – השתמשו בכישלון כהזדמנות להגדיר יעדים חדשים ולקבוע מטרות טובות. כך לא תאבדו כיוון.
  6. בקשו משוב מעמיתים או מקרובים – דברו על הכישלון עם עמיתיכם או עם הממונים עליכם. בקשו מהם משוב. זה יעזור לכם לראות את המצב מזווית ראייה אחרת ולהשתפר.
  7. קבלו אחריות – קבלו אחריות על הכישלון והשלימו עם הטעויות שלכם. כך תרכשו את האמון של הסובבים אתכם.
  8. פעלו – נקטו צעדים מוחשיים כדי לתקן את הדברים. זה יראה לאחרים שאתם מחויבים למציאת פתרונות.
  9. אל תוותרו – כישלון הוא לא סוף העולם, אז אל תוותרו על המטרות שלכם. המשיכו לנוע קדימה ושמרו על מוטיבציה.
  10. קבלו סיוע – אל תנסו להתמודד עם הכישלון לבד. בקשו תמיכה מחברים, מעמיתים, מבני משפחה או ממאמן אישי ולמדו יחד איתם איך לנווט במי הכישלון הסוערים אל עבר חוף מבטחים.

 

איך להתמודד עם כישלון?

 

להתמודד עם הכישלון בתהליך אימון אישי

זכרו שכישלון הוא חלק טבעי מהחיים, והוא חיוני לתהליך הלמידה שלכם, אז אל תוותרו על ההזדמנות ללמוד ממנו. מתמודדים עם כישלון וזקוקים לעזרה? הגעתם למקום הנכון! תהליך אימון אישי הוא הדרך היעילה והמהירה ביותר ללמוד מכישלונות, ליישם פתרונות ולגבש אסטרטגיה להמשך הדרך. רוצים ללמוד איך לעשות את זה? דברו איתנו. אנחנו כאן בשבילכם.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן