ניר זר – קואצ'ר

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך
תוכן עניינים

הדימוי העצמי שלנו יכול להיות גבוה, והוא יכול להיות נמוך. דימוי עצמי גבוה אפשר לזהות בקלות מהתבוננות בהתנהגותו של אדם, מצפייה בהתנהלות שלו ובאורח החיים שהוא מנהל וכן משיחות עימו. דימוי עצמי גבוה מעיד על ביטחון עצמי רב ועל הערכה עצמית גבוהה, והוא מסייע לכל אחד התמודד בקלות עם העליות והמורדות של החיים ולצלוח אותם.

 

לעומת זאת לעיתים קרובות קשה לדעת אם אדם מסוים סובל מדימוי עצמי נמוך. אנשים שהערכתם העצמית נמוכה הם לרוב מאוד צנועים,  שקטים ונחבאים אל הכלים. קל מאוד להסתדר איתם והשהייה במחיצתם היא פשוטה ולא מאתגרת. פעמים רבות רק האדם הסובל מדימוי עצמי נמוך, יכול לזהות את הבעיה הזאת בעצמו, אולם במרבית המקרים אין ברשותו את הכלים לכך.

 

מהו דימוי עצמי?

דימוי עצמי הוא הדעה שיש לנו על עצמנו. הדרך שבה אנו רואים את עצמנו ומדמים את עצמנו, המחשבות שאנו חושבים על עצמנו והאופן שבו אנחנו מרגישים כלפי עצמנו. התשובות לשאלות האלה בונות את הדימוי שלנו בעיני עצמנו ומשפיעות על היחס שאנו נותנים לעצמנו ושאנו מאפשרים לאחרים לתת לנו. זה בשונה ממה שאחרים חושבים עלינו, שזוהי התדמית שנתפסת בעיניהם.

 

מה משפיע על דימוי נמוך?

מצב של דימוי עצמי נמוך מתגבש בדרך כלל בתקופת הילדות. ההורים שלנו, המורים, האחים, החברים וגם אמצעי התקשורת משדרים לנו ללא הרף מסרים חיוביים וגם שליליים בכל נושא ובכל עניין. מסיבה כלשהי המסר שאנחנו לא מספיק טובים, נשאר איתנו ובחלוף השנים מצמיח זהות משל עצמו בתוכנו.

אולי התקשינו לעמוד בציפיות של אחרים מאיתנו; אולי לא עמדנו בציפיות שלנו מעצמנו; אולי חווינו טראומה קשה. כל אלה משפיעים על הדימוי העצמי שלנו. האישיות שלנו גם היא משחקת תפקיד בגיבוש הדימוי והערך העצמי שלנו. אחדים נוטים למחשבות חיוביות, ואחרים נוטים למחשבות שליליות ובשל כך מציבים לעצמם דרישות גבוהות וכמעט בלתי אפשריות כך שתחושת הכישלון היא בלתי נמנעת.

 

איך דימוי עצמי נמוך משפיע על החיים שלנו?

דימוי עצמי נמוך משפיע על כל תחום מתחומי החיים שלנו בכל גיל ובכל מצב. ולא רק אורח החיים נפגע. מצב זה משפיע על הבריאות הרגשית והנפשית שלנו. אנחנו נוטים לראות את עצמנו ואת חיינו באור שלילי, אנחנו שיפוטיים וביקורתיים כלפי עצמנו, והדבר מפריע לנו להתמודד היטב עם אתגרי החיים ולעיתים אף גורם לנו להימנע מהם לגמרי.

 

תסמינים של דימוי עצמי נמוך

 

14 תסמינים של דימוי עצמי נמוך

יש כמה תמרורי דרך ברורים המעידים על דימוי עצמי נמוך ועל המצוקה האישית הגדולה הנובעת ממנו. תמרורים אלה יכולים לסייע לכל אלה שמתקשים בחייהם אך אינם יכולים להצביע על הסיבות לקשיים שלהם. תמרורי הדרך הללו יכולים להאיר את הדרך לכל מי שסובל, ולהניע תהליכים של ריפוי ושיקום.

תתפלאו לגלות שלא הרבה אנשים יודעים שהם סובלים מדימוי עצמי נמוך, ולא מסוגלים לעזור לעצמם. אז איך תדעו אם הדימוי העצמי הנמוך הוא הגורם שמשפיע לרעה על חייכם? הינה 11 סימנים שיעזרו לכם לדעת, להבין את עצמכם ואת נסיבות חייכם ולהניע שינויים חיוביים.

 

1. חוסר בביטחון עצמי

דימוי עצמי נמוך משפיע בדרך כלל על הביטחון העצמי. אנשים שסובלים מחוסר בביטחון עצמי מהססים לבטא את עצמם ונמנעים מהבעת דעה או מהתמודדות עם אתגרים. כדי לשפר את הביטחון העצמי יש לבחון את הדימוי העצמי ולהתחיל לשאול שאלות בונות:

  • 'למה אני לא מעריך את עצמי?'
  • 'למה אני רואה את עצמי בצורה שלילית?'
  • 'למה אני לא מצליח לאהוב את עצמי?'
  • 'האם אני יכול לשנות את הדימוי שבניתי לעצמי?'
  • 'האם אני יכול לאהוב את עצמי?'

שיח עצמי פנימי על השאלות האלה יכול לעורר מודעות לכל מה שגרם וגורם לדימוי העצמי הנמוך, ולהניע שינויים חיוביים.

 

2. תחושה של חוסר שליטה על החיים

תחושה של חוסר אונים וחוסר שליטה על החיים מאפיינת דימוי עצמי נמוך. כדי להחזיר את השליטה לחיים כדאי להתמקד בדברים שבהם אתם יכולים להשפיע ולשנות. אתם יכולים להשפיע על הגישה שלכם ולשנות אותה; אתם יכולים להשפיע על ההתנהגות שלכם כלפי עצמכם וכלפי אחרים ולשנות אותה; אתם יכולים להשפיע על ההחלטות שאתם מקבלים ועל הבחירות שלכם ולשנות אותן כרצונכם; ואתם יכולים להשפיע על השיח הפנימי העצמי שלכם ולשנות אותו משיח שלילי ומגביל לשיח חיובי ומשחרר.

 

3. השוואה מתמדת להצלחה של אחרים

השוואה מתמדת בין עצמכם ובין אחרים אינה מועילה לכם ואינה תורמת לדימוי העצמי שלכם. כל אדם הוא ייחודי, וגם אתם; לכל אחד יש חוזקות וחולשות, וגם לכם; כולם מתמודדים עם קשיים ועם אתגרים; וגם אתם. הפסיקו להשוות את עצמכם לאחרים והתמקדו בעצמכם. כי יש לכם תרומה ייחודית לתרום לעולם הזה, וזאת נקודת פתיחה מצוינת. אז תהיו טובים אל עצמכם; תנו חמלה ואהבה לעצמכם. אתם ראויים לכך.

 

4. קושי לבקש עזרה

אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך מתקשים בדרך כלל לבקש עזרה מאחרים. הם חוששים להטריח אחרים, להכביד עליהם או לגרום להם לחוסר נוחות. הם מרגישים שאינם חשובים מספיק לקבל עזרה, תמיכה ותשומת לב מאחרים. חשוב להבין שהיכולת לבקש עזרה מעידה על חוזק ולא על חולשה. אולי תופתעו לגלות שאנשים רבים דווקא שמחים להושיט עזרה לאחרים. נסו לבקש עזרה מהקרובים לכם. אתם לא תתאכזבו.

 

5. ספקות עצמיים

ספקות עצמיים הם תוצר של דימוי עצמי נמוך והיבט של חוסר בביטחון עצמי. הספקות העצמיים עלולים לשתק אתכם ולעכב את היכולת שלכם להתקדם ולשגשג. כדי לעזור לעצמכם תוכלו לנסות ולתרגל מיינדפולנס, לכתוב יומן אישי, להחליף את השיח העצמי המפקפק והמזלזל בשיח עצמי מחזק ומעצים. זכרו שאתם לא הספקות העצמיים שעולים בכם; אתם המהות שמתבוננת בהם וביכולתכם לבחור אם להתייחס אליהם אם לאו. דעו שיש לכם כוח ויכולת למזער את השפעתם ואף לבטל אותם כליל.

 

6. קושי לקבל מחמאות

אם אנחנו עוסקים בנושא דימוי עצמי נמוך תסמינים, כדאי שנדבר גם על הקושי לקבל מחמאות. אנשים שסובלים מדימוי עצמי נמוך לא מאמינים למחמאות שנותנים להם כיוון שהם לא מודעים לעצמם, לאיכויות שלהם וליופיים הפנימי והחיצוני. אם קשה לכם לקבל מחמאות מאחרים, ואתם מתקשים להאמין למחמאות של אחרים, אתם צריכים להתחיל ולהחמיא לעצמכם. החמיאו לעצמכם על ההתמודדות היום-יומית שלכם עם הבעיות, האתגרים, המכשולים והקשיים ובמיוחד על ההישגים שלכם. אתם ראויים למחמאות האלה והרווחתם אותן ביושר. דעו שמחמאות של אחרים לעולם לא יצליחו לחדור דרך השריון הפנימי שלכם אם לא תדעו איך להחמיא לעצמכם.

 

7. שיח עצמי שלילי

אנשים שמתמודדים עם דימוי עצמי נמוך, לרוב מנהלים עם עצמם שיח עצמי שלילי. הם ביקורתיים ושיפוטיים מאוד כלפי עצמם ומדברים אל עצמם בקשיחות ובזלזול ולא מהססים להשתמש במילים קשות, פוגעניות ומכאיבות. זכרו שדימוי עצמי נמוך הוא יצירה אישית מוחלטת, והוא מושפע מהשיח השלילי שאתם מנהלים עם עצמכם. החליפו את השיח השלילי המגביל והמעכב בשיח שלילי חיובי, מכיל ותומך. היעזרו בהצהרות חיוביות ותגמלו את עצמכם במילים שמביעות אהבה, תמיכה וחמלה.

 

8. פחד מכישלון

פחד מכישלון הוא תוצר לוואי של דימוי עצמי נמוך ועלול להיות משתק ולעכב תהליכי ריפוי, התקדמות וצמיחה. אם תפחדו להיכשל, לא תעזו לנסות שום דבר חדש ותישארו תקועים במקום. נסו לחשוב על הכישלון כעל שיעור, ונסו לחשוב על השיעור כחלק בלתי נפרד מהחיים וכאמצעי שיעזור לכם לשפר, להשתפר ולהתקדם. חזרו על השיעור והפעם במבט מפוכח והיעזרו בתובנות שרכשתם מהשיעור הקודם כדי להצליח בשיעור הזה.

 

 

9. פסימיות בנוגע לעתיד

דימוי עצמי נמוך יכול להציף אותנו בפסימיות בנוגע לעתיד. וזה די הגיוני – איך נוכל להיות אופטימיים אם אנחנו לא מסוגלים להעריך את עצמנו כראוי? כדי להחליף פסימיות באופטימיות אנחנו צריכים לראות את החולשות שלנו, את המגרעות שלנו, את הקשיים שלנו ואת הבעיות שלנו במבט חומל ואוהב ולהיות אופטימיים לגבי היכולת שלנו לשפר, לתקן, לשנות ולהשתנות. לא נוכל לקוות לעתיד טוב יותר כל עוד אין לנו תקווה לעצמנו. זכרו שהמציאות הפנימית שלנו יוצרת את המציאות החיצונית שלנו, ושרביט הקסם נמצא בידינו, או ליתר דיוק – במחשבותינו.

 

10. חוסר יכולת להציב גבולות

אנשים שמתמודדים עם דימוי עצמי נמוך מתקשים להציב גבולות לאחרים ועלולים לסבול מניצול לרעה. הדרך היחידה להציב גבולות היא לשפר את הדימוי העצמי, כי רק אם נדע שאנחנו ראויים, איכותיים, מועילים ושווים ורק אם נלמד להעריך ולהוקיר את עצמנו, נדע איך לעצור מצבים של ניצול לרעה ונלמד להציב גבולות.

 

11. צורך מתמיד לרצות אחרים

הצורך לרצות אחרים ולקבל מהם אישור, הערכה והוקרה מעיד על דימוי עצמי נמוך. אתם לא צריכים לרצות אף אחד או לקבל אישור מאף אחד; האישור היחיד שאתם צריכים הוא האישור של עצמכם. הבדילו בין ריצוי אחרים ובין הושטת יד לעזרה. אל תרצו אף אחד כדי לזכות בהערכה ובהכרה אך המשיכו להושיט יד לעזרה אם אתם יכולים. המצפן הפנימי שלכם יעזור לכם לזהות התנהגות של ריצוי ויוביל אתכם בחזרה הביתה, בחזרה אל עצמכם.

 

12. יציבת גוף לקויה

תמרור דרך ניכר לעין הוא יציבת גוף לקויה. ההיבט הפיזי של הדימוי העצמי הנמוך הוא דימוי גוף נמוך, וזה מתבטא בתפיסה מעוותת של צורת הגוף והמראה שלו. גב כפוף וכתפיים שחוחות בעת הליכה, עמידה או ישיבה הם סימן היכר ברור שמעיד על אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך. שפת הגוף שלנו מעידה על היחס שלנו כלפי עצמנו. אדם שיציבתו שחוחה, אינו בטוח בעצמו והדימוי העצמי שלו נמוך.

 

13. מחשבות שליליות על המראה הפיזי

משפיע בדרך כלל על האופן שבו האדם רואה את עצמו במראה. הוא יחשוב שהוא לא מושך, לא יפה, מכוער, שמן, לא פרופורציונלי ומעוות. כוחן של המחשבות הללו הוא רב, ואם הן אינן מטופלות, הן עלולות להוביל למצבים רגשיים נפשיים קשים כמו דיסמורפיה גופנית שגורמת לסובלים ממנה מצוקה רבה ופוגעת בתפקוד היום-יומי שלהם. אפשר לזהות בעיה זו בעיקר אצל בני נוער הסובלים מדימוי עצמי נמוך אך לא רק.

 

14. שאיפה לשלמות

דימוי עצמי נמוך יוביל אדם לחשוב שכל מה שהוא עושה אינו טוב, אינו ראוי ואינו מספיק ושעליו לעבוד קשה בהרבה כדי לעמוד באמות המידה של עצמו ושל אחרים. כל דבר שהוא יעשה ייחשב בעיניו כלא מוצלח ויגביר את הצורך שלו בשלמות.

 

מהו דימוי עצמי נמוך

 

כיצד ניתן לטפל בדימוי עצמי נמוך

כדי לשפר את הדימוי העצמי שלנו נזהה את האמונות השליליות שיש לנו לגבי עצמנו ונתעמת איתן. משום שאנחנו כל כך רגילים לאמונות האלה ולמחשבות השליליות שלנו על אודות עצמנו, אנחנו עלולים לא לזהות אותן כלל.

ראשית, אם כן, כדי לזהות את האמונות השליליות המעכבות הגורמות לנו לדימוי עצמי נמוך שנוכל לנהל יומן שבו נרשום את כל המחשבות, האמונות והאמירות השליליות, הפוגעניות והמעכבות שאנו מפנים כלפי עצמנו. נרשום מתי הן עולות, באילו מצבים ובאיזה אופן.

שנית, נשתמש ביומן כדי להתעמת איתן. נרשום כנגדן את התכונות החיוביות שלנו, את המעלות שלנו, את היתרונות שלנו, את הניסיון שלנו בהתמודדות עם קשיים ואת ההצלחות שלנו. נכתוב אילו דברים חיוביים שמענו שאנשים אחרים אומרים עלינו. בכל פעם שניזכר בדברים טובים לגבי עצמנו, בכל פעם שמישהו יחמיא לנו, בכל פעם שנרצה לפרגן לעצמנו – נכתוב את זה ביומן. נקפיד לקרוא שוב ושוב את הדברים החיוביים שרשמנו. נכתוב משפטים מעודדים על פתקים ונדביק אותם בכל מקום בבית. נזכיר לעצמנו שאנחנו בסדר, שאנחנו ראויים, שאנחנו מסוגלים ושאנחנו יכולים להתגבר על הכול.

ולבסוף, אם יש בחיינו אנשים שגורמים לנו להרגיש לא טוב עם עצמנו וגורמים לנו לתחושות של דימוי עצמי נמוך, נדבר איתם על כך או שננתק מגע ונתקדם הלאה. נטפח קשרים עם אנשים שמעודדים אותנו, שתומכים בנו ושמעריכים אותנו. נחתור להקיף את עצמנו רק באנשים שאנחנו מרגישים טוב במחיצתם, ושיוכלו להקל עלינו בתהליך לחיזוק הדימוי העצמי, לשיפור ההערכה העצמית ולבניית הביטחון.

 

אל תתמודדו לבד

תהליך אימון אישי לדימוי עצמי נמוך עשוי לסייע בשיקום הדימוי העצמי, אך הוא אינו פשוט ויכול להיות מאתגר. אל תתמודדו איתו לבד. תהליך אימון אישי בליווי מאמן מוסמך יסייע לכם בדרככם החדשה ויוביל אתכם בבטחה אל פסגת השאיפות והחלומות שלכם. אז צרו קשר עכשיו ובואו נתחיל לעבוד. כי מגיע לכם רק טוב.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן