ניר זר – קואצ'ר

איך להיות אסרטיבי ולמה זה חשוב?

איך להיות אסרטיבי
תוכן עניינים

מתאמנים רבים מדברים איתי על אסרטיביות. הם מגיעים לשלב בחייהם שבו הם מבינים שכדי להתקדם ולהצליח, הם צריכים להיות אסרטיבים או לכל הפחות לאמץ גישה אסרטיבית בתחומים מסוימים. אם להיות כן, אסרטיביות היא תכונה נפלאה. הבעיה היא שמרבית האנשים לא מבינים אותה. הם מתבלבלים בין אסרטיביות ובין אגרסיביות וחושבים שכדי להיות אסרטיבים הם צריכים לשנות את אופיים, להיות בוטים, להרים את הקול, לשלוף מרפקים, לדרוך על אנשים ולפגוע בהם. אך אין דבר רחוק יותר מהאמת.

אסרטיביות היא בסך הכול דעתנות. היא היכולת שלנו להביע את דעותינו, את מחשבותינו ואת השקפותינו ולהגן עליהן. כדי להיות אסרטיבים לא צריך להיות אגרסיבים. כדי להיות דעתנים אפשר להישאר נעימים, עדינים, אדיבים, מכבדים ומסבירי פנים. למעשה, זה אפילו רצוי, וליתר דיוק זאת הדרך הנכונה והמהירה להצלחה בחיים. למה? כי כדי להצליח בחיים אנחנו צריכים ביטחון עצמי, איתנות ויציבות. האסרטיביות מטמיעה בנו את התכונות הללו ומעצימה אותן. אז אם אתם רוצים להיות אסרטיבים ותוהים למה זה חשוב, בשורות הבאות תזכו להמלצות ועצות יעילות של מומחים.

 

מיהו אדם אסרטיבי?

אדם אסרטיבי הוא אדם שיודע להביע את דעותיו ואת השקפותיו בביטחון מלא ולהגן עליהן ללא פשרות. דעתנות אינה מגיעה יש מאין ולרוב אינה תכונה מולדת. היא תוצר של ביטחון עצמי, של חוזק פנימי ושל יציבות. כל אלה הם תכונות חשובות שעוזרות לנו להתמודד עם האינטנסיביות של החיים, עם הדינמיות שלהם ועם הנסיבות המשתנות תדיר. אדם אסרטיבי הוא אדם בטוח בעצמו. הוא מאמין בעצמו, ברעיונותיו, בדעותיו, בהשקפותיו ויודע איך להביע אותם, להגן עליהם ולקדם אותם בכל מקום, בכל זמן ובכל מצב. הביטחון העצמי שלו וההכרה שלו בערך עצמו מסייעים לו להתמודד עם קשיים, להתגבר על מהמורות ולשלוט במסלול חייו. הוא יודע שיש לו כל מה שדרוש כדי להצליח, ומתקדם אל עבר מטרותיו בנחישות ובנחרצות אך לא באגרסיביות. אדם אסרטיבי הוא לא אגרסיבי ולא צריך להיות אגרסיבי. למעשה, אגרסיביות היא ההפך מאסרטיביות. מופתעים? בואו נבחן את זה לעומק.

 

מה ההבדל בין אסרטיביות ובין אגרסיביות?

אם אתם תוהים איך להיות אסרטיבי וחושבים שצריך להיות אגרסיבי לשם כך, אתם ודאי יוצאים מנקודת הנחה שעל אף שאסרטיביות היא תכונה נדרשת בעולמנו, היא גם תכונה שלילית. אתם ודאי גם חושבים שהתכונה השלילית הזאת מחייבת אנשים לנהוג באגרסיביות ובתוקפנות כדי להביע את עצמם, כדי להגן על דעותיהם ועל השקפותיהם, כדי להכפיף אותן על אחרים וכדי להתקדם בחיים. אתם ודאי חושבים שמדובר בשתי תכונות שמשלימות זו את זו, אך ההפך הוא הנכון – מדובר בשתי תכונות הפוכות. אסרטיביות היא תכונה נהדרת שעוזרת לנו להתקדם בחיים, ואילו אגרסיביות היא תכונה מאוסה שמאופיינת בהתנהגות חברתית בוטה, אלימה ובלתי רצויה. בניגוד לאגרסיביות באסרטיביות אין שמץ של תוקפנות, אלימות, בוטות או פגיעה בזולת. יש בה רק כנות, יושר, שקיפות, אהבה וכבוד לזולת.

 

למה חשוב להיות אסרטיבי?

חשוב להיות אסרטיבים כיוון שאסרטיביות יכולה לעזור לנו להתגבר על קשיים בתחומים רבים בחיינו – בתחום החברתי, בתחום הזוגי, בתחום המקצועי, בתחום התעסוקתי ובתחום החינוך וההורוּת. זכרו שאסרטיביות היא דעתנות, היא הדרך להביע דעות בנחרצות, בכנות, בכבוד ובאדיבות. אם אנחנו מביעים את דעותינו בפתיחות ובכנות, אנחנו מכבדים את הזולת, אנחנו מציבים גבולות כשהדבר נחוץ, אנחנו פותרים עימותים אם יש צורך, אנחנו מנהלים סכסוכים, אנחנו מתקשרים עם הסביבה בנימוס ומחזקים את הקשרים הבין־אישיים שלנו. אסרטיביות עוזרת לנו ליצור קשרים חיוביים עם הסביבה ולאמץ גישה חיובית ומועילה גם כשאנחנו מתמודדים עם קשיים, עם משברים או עם עימותים.

 

איך להיות אסרטיבי?

אסרטיביות היא לא בהכרח תכונה מולדת. למעשה, רובנו לא נולדים אסרטיבים. אסרטיביות היא תכונה נרכשת שמגלמת בתוכה שלל תכונות חשובות כמו ביטחון עצמי, חוזק רגשי, הכרה בערך העצמי ואהבה עצמית. גם התכונות האלה אינן מולדות. הן מתגבשות במשך הזמן ומושפעות מגורמים רבים כמו הקשר שלנו עם הורינו, הקשר שלנו עם הסביבה והיחס שלנו אל עצמנו. כדי להיות אסרטיבים צריך ללמוד איך להיות אסרטיבים. יש טכניקות נהדרות שעוזרות למתאמנים לתרגל אסרטיביות, ואת כולן תוכלו להכיר בתהליך אימון אישי בשיטה שפיתחתי, "שיטת ניר זר". אך לא מספיק ללמוד את הטכניקות הללו ולתרגל אותן. אנחנו צריכים גם לחזק את הביטחון העצמי שלנו וללמוד איך להעריך ולאהוב את עצמנו; אנחנו צרכים לפתח מודעות עצמית כדי לתרגל תקשורת בין־אישית מודעת וכדי להביע את עצמנו, את דעותינו, את רגשותינו ואת הצרכים שלנו בכנות, בפתיחות ובבהירות; אנחנו צריכים לדעת איך להציב גבולות לאחרים כדי שיכבדו אותנו ואת הזכויות שלנו בדיוק כפי שאנחנו מכבדים אתם; אנחנו צריכים להיות נחרצים אך מכבדים; להישמע אך גם לשמוע; להיראות אך גם לראות; לרגש אך גם להרגיש. אסרטיביות עוזרת לנו להשיג את כל אלה ועוד, היא הכוח שמניע אותנו ומקדם אותנו להצלחה.

איך להיות אסרטיבים

 

להיות אסרטיבים ולהצליח

אם נבחן את ארגז הכלים הנחוץ להצלחה בחיים, נבין שאסרטיביות היא אחד הכלים החשובים ביותר בו, ויש לה יתרונות רבים. אנשים אסרטיבים מנהלים קשרים חברתיים איכותיים, מערכות יחסים טובות ומפרות, קשרים משפחתיים עמוקים וקשרים זוגיים מעצימים; הם יודעים איך להגדיר מטרות ולפעול להשגתן; הם מגינים על זכויותיהם ושומרים עליהן; הם זוכרים להתחשבות מהסביבה ולכבוד מעמיתים, מחברים, ממעסיקים, מבני זוג ומבני משפחה. אנשים אסרטיבים מכבדים אסרטיביות באחרים ובטוחים בעצמם מספיק כדי לשמוע דעות של אחרים ולהחליט אם לקבל אותן או לדחות אותן בנימוס. אנשים אסרטיבים הם בטוחים, חזקים ומלאי עוצמה, והם יודעים איך לנסוך ביטחון באחרים, לחזק ולהעצים אותם. ובדיוק בגלל זה הם כל כך אהודים ומצליחים.

 

אימון אישי לאסרטיביות

אימון אישי הוא המרחב המתאים ביותר לכל מי שמבין שכדי להצליח בחיים צריך להיות אסרטיבים, אך לא יודע איך לעשות את זה ובמה להתחיל. המרחב הבטוח, המכיל והתומך של הקליניקה והליווי המקצועי והמסור של המאמן יאפשרו לכם למצוא את האיכויות הפנימיות הגלומות בכם, להעלות אותן אל פני השטח, לחדד אותן, ללטש אותן ולהשתמש בהן כדי לחזק את הביטחון העצמי, ללמוד איך להעריך ולאהוב את עצמכם ולתרגל אסרטיביות בכל אינטראקציה – החל באינטראקציה עם המאמן וכלה באינטראקציה עם הסביבה. אסרטיביות היא תכונה נרכשת, ולא נגזים אם נאמר שהיא המפתח להצלחה בחיים. אנשים אסרטיבים מעריכים את עצמם, אוהבים את עצמם, מכירים בערך של עצמם ויודעים איך להביע את עצמם, להשמיע את קולם ולהישמע.

 

להשקיע באסרטיביות ולקטוף את הפירות

אם שואלים אותי על אסרטיביות, אני תמיד מדגיש שאסרטיביות היא מיומנות חיים בסיסית שכולנו צריכים. אך כדי לפתח את המיומנות הבסיסית והחשובה הזאת צריך להשקיע זמן ומשאבים, להתמסר לתהליך האימון ולעשות את העבודה הנדרשת. כדי לפתח אסרטיביות יידרשו מכם רצון, נכונות, סבלנות ומאמץ. והניסיון מלמד אותי שהמאמץ תמיד משתלם, וככל שהמתאמנים שלי מתרגלים אסרטיביות, כך השינויים המתרחשים בחייהם מדהימים ומעוררי השראה. הם ממלאים אותם בתקווה ועוזרים להם להמשיך בתהליך למרות הקשיים.

רוצים להיות אסרטיבים? גם אתם יכולים. אל תהססו ואל תוותרו על המפתח שלכם להצלחה אמיתית בחיים. אז דברו איתי, ובואו נתחיל לעבוד.

הגיע הזמן לקחת שליטה על החיים

התחילו תהליך אימון עם ניר זר
או קבעו שיחת ייעוץ ללא התחייבות

מאמרים נוספים
מתאמנים מספרים על החוויה​
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
ניר זר, קואצ'ר אישי, עסקי ומאמן לזוגיות
מאמן אישי, זוגי ועסקי. מייסד ובעלים של חברת 'ניר זר בע"מ' לאימון ויעוץ. עוסק בתחום מעל 9 שנים. ליווה ואימן מאות אנשים בתהליכי אימון לעבר השגת היעדים והמטרות שלהם. זכות גדולה עבורי להוביל אנשים ולהיות חלק מהמסע שלהם לעבר הפסגה!
לייעוץ אישי ללא תשלום >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט
דילוג לתוכן