ניר זר – קואצ'ר

טיפול בחוסר ביטחון עצמי

חוסר ביטחון עצמי

כולנו הרגשנו בשלב כזה או אחר בחיינו שאנחנו לא מספיק טובים, לא מספיק יפים, לא מספיק מוכשרים ולא מספיק ראויים להצלחה ולאהבה. כולנו התמודדנו ומתמודדים עם אתגרים, עם קשיים ועם כישלונות. זה חלק בלתי נפרד מהחיים, וכך אנו לומדים. אף כי תקופות של חוסר ביטחון עצמי הן חלק טבעי ממסלול החיים שלנו וחלק מהיותנו אנושיים, תחושה קבועה, מתמשכת ומתמדת של כישלון, חוסר ערך וחוסר ביטחון יכולה להעיד על בעיה רגשית שיש לטפל בה.

 

הערך העצמי שלנו, הכבוד העצמי שאנו רוחשים לעצמנו והביטחון בעצמנו וביכולתנו להתמודד עם מהמורות, קשיים ואתגרים, הם המראה שמשקפת לנו את עצמנו. אולם עלינו לזכור שהם תמיד מבוססים על הערכות סובייקטיביות, כלומר על הדעות והרגשות שלנו כלפי עצמנו. הם אינם מבוססים על עובדות, ועלינו להכיר בכך.

 

הערכה עצמית נמוכה וחוסר ביטחון עצמי נובעים בדרך כלל מגורמים סביבתיים שהשפיעו עלינו מגיל צעיר מאוד. הם ממשיכים להשפיע עלינו וסביר להניח שילוו אותנו גם בעתיד. בעוד שהגורמים הסביבתיים הללו אינם בשליטתנו, אנחנו יכולים להתאמץ כדי לצמצם את ההשפעה שלהם עלינו וכדי ליצור לעצמנו תפיסות חדשות וחיוביות יותר על עצמנו ככל שאנחנו מתבגרים. זהו תהליך מתמיד ומתמשך אך הוא נחוץ והכרחי ויכול לשנות את חיינו לטובה.

 

איך חוסר ביטחון עצמי בא לידי ביטוי?

לפני שנבדוק איך חוסר ביטחון עצמי בא לידי ביטוי, עלינו להבין שאין מדובר כאן באבחנה רפואית. חוסר ביטחון עצמי הוא מכלול של דפוסי מחשבה שליליים, תפיסות שליליות ורגשות שליליים בנוגע לעצמנו וליכולתנו. מכלול זה מעכב אותנו, מחזיק אותנו במצב של קיבעון ומונע מאיתנו להתקדם, לצמוח ולשגשג. אף שחוסר ביטחון עצמי מתאפיין בכמה תסמינים נפוצים, כל אדם מפגין את התסמינים האלה בדרך שונה.

 

אנשים הסובלים מחוסר ביטחון עצמי בדרך כלל מרגישים חסרי ערך, לא אהובים ולא רצויים. יש להם פחד חזק מאוד מכישלון, והם מאמינים שהם לא טובים בשום דבר גם אם אין הוכחה לכך. אנשים כאלה בדרך כלל שקטים, מתבודדים ולא רוצים או לא מצליחים ליצור מעגלים חברתיים תומכים. הם מרגישים שהם לא שייכים לשום מקום. אם הם מצליחים בדברים מסוימים, הם מרגישים שההצלחות או ההישגים שלהם הם מקרים יוצאי דופן, והם אינם ראויים להם. הם מאופיינים בדיבור עצמי שלילי ועושים זאת בהתמדה. הם מרגישים שהם נטל על אחרים ועל החברה. הם מטילים ספק בעצמם ונוטים תמיד להמעיט ביכולתם בנוכחות אחרים.

 

חוסר הביטחון העצמי אינו תמיד גלוי לעין. הוא בא לידי ביטוי בחוסר יכולת להציב גבולות לאחרים. בדרך כלל קל מאוד להסתדר עם אנשים שסובלים מחוסר ביטחון עצמי. הם אומרים תמיד 'כן' לכולם ולכל דבר בשל רצונם להימנע מקונפליקטים. הם תלויים מאוד במעגל החברתי הקטן שלהם – אם יש להם מעגל חברתי – ומתקשים להרחיב אותו ולרכוש חברים חדשים. הם סובלים מחרדה חברתית, ובאירועים רבי משתתפים הם תמיד ישבו בפינה, מכונסים בעצמם, לא משתלבים ולא מעורבים. הם מתאפיינים ביציבה שפופה ונוהגים ללכת בכתפיים שמוטות. הם בדרך כלל לא יוצרים קשר עין עם אחרים והולכים תמיד בראש מורכן.

 

חוסר ביטחון עצמי בזוגיות

נקודה נוספת שבא מתבטא חוסר ביטחון עצמי הוא גם בזוגיות, הסובלים ממצב זה, ירגישו קושי או חוסר בתקשורת עם בן / בת הזוג, הימנעות מפעילויות משותפות ואי פתיחות. חוסר ביטחון עצמי בזוגיות יוביל בסופו של דבר למשברים בזוגיות ותחושות שליליות מאד קשות. במקרים חריגים, בהם תחושת חוסר הביטחון נמשכת זמן רב והיחסים אינם מצליחים, אנחנו עלולים להגיע למצב של הימנעות מיצירת קשרים חדשים. ניתן לטפל בעזרת אימון לזוגיות.

 

מהן הסיבות לחוסר ביטחון עצמי?

הערך העצמי שלנו נבנה בשנות ההתפתחות הראשונות בחיינו. בשנים האלה אנחנו מפתחים את הזהות העצמית שלנו ומגבשים אותה. החוויות שאנו חווים בשנות החיים הראשונות שלנו, משפיעות על ההערכה העצמית ועל הביטחון שלנו. אם לא קיבלנו די אהבה, חום וביטחון מהורינו, אנחנו נגדל לחשוב שאיננו ראויים לקבל אהבה, חום וביטחון מאנשים אחרים ומהחיים בכלל. אם הורינו התמודדו גם הם עם ביטחון עצמי נמוך, אנחנו עלולים לחקות אותם באורח לא מודע ולשאוב מהם את הפחדים שלהם, הדאגות, החרדות והחששות שליוו את חייהם.

 

גם גורמים סביבתיים משפיעים על הערך העצמי ועל הביטחון שלנו. ביקורת תכופה מההורים, מהמורים או מאנשים קרובים אחרים תגרום לנו לחשוב שאנחנו לא מספיק טובים, לא מספיק ראויים ולא מספיק שווים. הצקה והתעללות מילדים אחרים במוסדות החינוך יפגעו קשות ביכולת שלנו לחזק את הערך העצמי שלנו. אירועי חיים שליליים, טראומות או התעללות מתמדת ילמדו אותנו שאין בכוחנו לסייע לעצמנו בעיתות מצוקה ושאנחנו תלויים לחלוטין בחסדיהם של אחרים. כל אלה ידכאו אותנו, יחלישו אותנו ויקשו עלינו למצוא את הדרך לעזור לעצמנו.

 

טיפול בחוסר ביטחון עצמי

איך נטפל בחוסר ביטחון עצמי?

אפשר בהחלט לבטל תפיסות עצמיות שליליות, אולם זה לא קל. טיפול בחוסר ביטחון עצמי מחייב אותנו לגבש דעה עצמית חיובית ולתרגל זאת באופן יום־יומי. איך נעשה זאת? נתווכח עם הקול הפנימי שאומר לנו שאנחנו לא יכולים, לא מסוגלים, לא טובים ולא ראויים; ננהל את הציפיות שלנו ולא נקבע לעצמנו סטנדרטים בלתי אפשריים. נעשה את המיטב בלי לשאוף לשלמות; נאתגר את האמונות שלנו לגבי היכולות שלנו. אם נמצא את עצמנו מטילים ספק ביכולות שלנו, ננסה להתקדם למרות זאת. לא נדחה שום דבר לפני שניתן לעצמנו הזדמנות טובה וראויה להתנסות; נתרגל דיבור עצמי חיובי. נעקור מן השורש את ההרגל לדבר אל עצמנו באופן שלילי. נזכיר לעצמנו שוב ושוב את כל התכונות החיוביות שלנו ונרגיל את עצמנו לכך; נעבוד עם מאמן אישי. מאמן אישי יעזור לנו לזהות את המקומות שבהם אנחנו נכנעים לערך עצמי נמוך. הוא יסייע לנו למצוא את הכוחות הפנימיים הטמונים בנו וילמד אותנו לרתום אותם כדי לשנות את הגישה שלנו כלפי עצמנו וכדי להצליח ולשגשג בחיינו.

כך תוכלו להעלות את האמונה והביטחון העצמי שלכם:

סובלים מחוסר ביטחון עצמי? רוצים למצוא את הדרך לחיזוק ההערכה העצמית והאמונה ביכולת שלכם? אל תגידו נואש, אני מאמין ביכולת שלכם לשנות, חוסר ביטחון עצמי אינו גזרה משמיים. דברו איתי. אני מחכה לכם.

צרו איתי קשר >>

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

סגירת תפריט